Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Nyfiken, hur många som funderar på någon av Volvos T8 modeller funderar/funderade också på en Tesla och vilka för- och nackdelar ser ni mellan dom?

Sett till det "dopade" förmånsvärdet på Tesla och att Volvo numera är klart dyrare än för några år sedan känns det inte som givet att säga att en T8 är billigare.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
av barcusmrandt
Funderade starkt på en Tesla Model S, pga fördelen med lång räckvidd på enbart ström. Var egentligen ute efter en kombi pga barn osv, men Model S var "eventuellt" stor nog. Efter att ha klämt och känt lite på den, och även provkört, slog jag den från mig direkt. Jag förstod inte alls vad jag fick för alla de pengarna! Ok, kul prestanda, även om det är lite tråkigt när det inte brummar. Men herregud för ett billigt bygge! Dåliga material som dessutom var dåligt ihopskruvat, dålig komfort, lite utrustning för det priset osv. Provade då V90 istället (t8 hade inte kommit ut än) - jag skrev på direkt! Bra känsla i material och byggkvalitet, skön komfort, massa utrustning osv. Kändes som man fick det man betalade för där. Valde t8 för att 92% av mina mil är till och från jobb, som jag då kan avverka på ström. Ett par gånger per år har vi långresor som inte Tesla hade klarat av utan långa stopp, så där kommer bensinmotorn att komplettera fint. Provkörde t8 när den kom ut, och jag ångrar inte mitt val. Leverans om 3 veckor.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Är helt oenig. Nu har jag inte kört just T8 så ska inte kommentera själva körupplevelsen, men jag tycker tesla har nåt helt nytt, riktigt tilltalande. Jag köper hellre en 3 år gammal S för 750k än en helt ny T8 för 600+. Det är ändå bara en volvo med förbränningsmotor. Å andra sidan är det nog här vattendelaren finns, effersom vissa tänker "det är bara en elbil" om teslan.
av barcusmrandt
Håller med. Tycker också Teslan har kommit med nåt helt nytt. Konklusionen kvarstår dock - för min del iaf.
av Xanthopteryx
TommyP86 skrev:Är helt oenig. Nu har jag inte kört just T8 så ska inte kommentera själva körupplevelsen, men jag tycker tesla har nåt helt nytt, riktigt tilltalande. Jag köper hellre en 3 år gammal S för 750k än en helt ny T8 för 600+. Det är ändå bara en volvo med förbränningsmotor. Å andra sidan är det nog här vattendelaren finns, effersom vissa tänker "det är bara en elbil" om teslan.
Jag har aldrig provat någon av de men har läst en hel del på nätet och tittat på filmer från folk som bedömt bilarna.
Som tidigare nämnts har flera påtalat kvalitetsintrycket på Tesla med 'billiga' material, dåliga sömmar, dålig passform och så vidare. Något som ju förhoppningsvis blir bättre och bättre ju mer tiden går. Likaså är vissa saker kanske inte extremt genomtänkta som nödöppnaren till huven, där det ju finns bagageplats. Man kan tydligen tämligen enkelt pilla loss ett lock och dra i ett snöre så öppnas den. Visst, larmet går, men om det är så löjligt enkelt så har ju inte jag lust att förvara något där ens för kortare stunder.
Avsaknad av fysisk nyckel är ju också något jag är lite mindre glad i. Vad händer om fjärren pajjar? Eller batteriet tar slut? Någon som vet? Hur tar man sig då in i bilen och hur startar man för att ta sig hem?
Andra nackdelar är om man drar släp. Det fungerar visserligen men rent praktiskt enbart för kortare sträckor. Utrymmesmässigt rymmer den ju mycket, i och med två packutrymmen, men likväl är en byrå lite knepig att dela i två delar för att få plats med så har man behovet av skrymmande transport så funkar det sämre. Fördelen är ju såklart mycket lång räckvidd på enbart el. Räckvidd som definitivt räcker för nästan alla, och i och med snabbladdningen så kommer man mycket långt i rimlig tid. Där är dock nästa sak: Det kan bli rätt trångt, särskilt såhär på västsidan. Norrmännen gillar Tesla och jag satt själv fashinerat och kikade vid en Maxrestaurang hur Teslorna kom i karavan nästan för att ladda på stationen utanför. Under sommarperioden är det säkerligen väldigt fullt av och til under dagen och det kan ju innebära längre stopp i väntan på en ledig laddare.
Volvos nackdel är den korta batteritiden jämfört med priset. Oerhört dyrt får så kort räckvidd. Samtidigt räddas man ju då av bränslemotorn men det förtar ganska mycket ändå anser jag. Tänk om man kunde ha åtminstone 10 mil specad el? Borde väl bli i allafall 7-8 i verkliga livet då. Då klarar även jag t.o.r. jobbet (ty på jobbet kan jag inte ladda). Bättre ihopskruvad verkar även Volvon vara om man ser till vad brukaren ser och använder.
Andrahandsvärde är ju också bra på Volvo. Tesla, tja, än så länge ja. Men fortfarande ungt företag och det platta fallet kan komma fort om det vill sig illa. Och batteri - hur är det med livslängd på det egentligen? Vad kostar nytt? har vi några veka punkter som lindningar i motorer och annat som inte ännu visat sin rätt?
Alltså inte helt givet anser jag.
Volvo = bättre ihopskruvad och bättre materialkänsla men dålig räckvidd i förhållande till pris. Bra på att dra med krok.
Tesla = Sämre ihopskruvad och sämre materialkänsla men riktigt bra räckvidd även i förhållande till pris. Dålig på att dra med krok.

Några av de funderingar och tankar jag haft och försökt samla på mig information om.
Nästa steg blir kul att provköra båda två också. Vad andra säger och vad man själv tycker samanfaller ju inte alltid.
Användarvisningsbild
av jcartel
Jag tycker många missar en väsentlig del av fördelarna med 100% eldrift vilket är just avsaknaden av en förbränningsmotor.
Drivlinan i en V90, eller vilken bensil- eller dieselkärra som helst, har tusentals rörliga delar – en Teslas har 18. Arton!

Dvs behovet av service och den generella hållbarheten i en elbil är vida överlägsen den i en gammelbil.
Det känns för mig som en av sakerna som lockar absolut mest med att gå över till elbil.
av barcusmrandt
Med garanti på bilen så kvittar det om den har förbränningsmotor eller inte. Dessutom har ju Teslas service visat sig vara lika dyr iaf, så det argumentet går ju också bort.
av Flajjan
Märkligt uttalande, att Volvo V90 skulle ha vida överlägsen kvalitets och materialkänsla mot en Tesla.

V90 må vara "snygg och nytänkande" för Volvo, men materialkvaliten är ju urusel, ska bli spännade att se en V90 efter 10,000 mil, tror inte dom kommer att vara hälften lika trevliga som en V70 eller för all del, Mercedes, Audi, BMW ser ut efter 10,000 mil.

Min V90CC har gått 1300 mil och jag är en ganska pedantisk och petig person, men fasen vad mycket repor och skit det är på inredningen. Mina tidigare XC70 var inte i närheten av detta efter bra många fler mil.

Hade Tesla S varit mindre dyr hade jag köpt en framför en Volvo alla dagar i veckan. Helt rätt tänk!

Eftersom T5 är mer eller mindre samma motor som T8 (T6 med batteri) så är jag MYCKET tveksam till deras förbrukningssiffror på T8, med tanke på att min T5 drar 45% MER än vad som är deklarerat, när jag kör väldigt mjukt. Såfort jag gasar på lite (händer inte så mycket med farten) men satan vad förbrukningen ökar.

Skall man ha en bil med miljötänk så skall man ur mina ögon inte köpa en Volvo.

BMW 530e är en mycket mer intressant bil som hybrid, mjukare stolar och bättre materialkänsla, större bagaeutrymme, Laddhybrid.
Användarvisningsbild
av jcartel
barcusmrandt skrev:Med garanti på bilen så kvittar det om den har förbränningsmotor eller inte. Dessutom har ju Teslas service visat sig vara lika dyr iaf, så det argumentet går ju också bort.
Långt ifrån alla byter bil vart tredje år och det är odiskutabelt så att färre mekaniska, rörliga delar innebär färre saker som slits eller går sönder och måste bytas.

Förbränningsmotorn har tjänat mänskligheten väl men nu är tiden kommen för något modernare och mer effektivt att ta över. Hybridlösningarna kommer inte att bli långvariga.

Min nästa bil kommer garanterat att vara en 100% elbil men det blir väl först om en 8-10 år när V90 gjort sitt :)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Flajjan skrev:
BMW 530e är en mycket mer intressant bil som hybrid, mjukare stolar och bättre materialkänsla, större bagaeutrymme, Laddhybrid.
Hur kan 5-serie sedan ha större bagage än v90?
Laddhybrid är ju T8 oxå???
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]