TommyP86 skrev:Är helt oenig. Nu har jag inte kört just T8 så ska inte kommentera själva körupplevelsen, men jag tycker tesla har nåt helt nytt, riktigt tilltalande. Jag köper hellre en 3 år gammal S för 750k än en helt ny T8 för 600+. Det är ändå bara en volvo med förbränningsmotor. Å andra sidan är det nog här vattendelaren finns, effersom vissa tänker "det är bara en elbil" om teslan.
Jag har aldrig provat någon av de men har läst en hel del på nätet och tittat på filmer från folk som bedömt bilarna.
Som tidigare nämnts har flera påtalat kvalitetsintrycket på Tesla med 'billiga' material, dåliga sömmar, dålig passform och så vidare. Något som ju förhoppningsvis blir bättre och bättre ju mer tiden går. Likaså är vissa saker kanske inte extremt genomtänkta som nödöppnaren till huven, där det ju finns bagageplats. Man kan tydligen tämligen enkelt pilla loss ett lock och dra i ett snöre så öppnas den. Visst, larmet går, men om det är så löjligt enkelt så har ju inte jag lust att förvara något där ens för kortare stunder.
Avsaknad av fysisk nyckel är ju också något jag är lite mindre glad i. Vad händer om fjärren pajjar? Eller batteriet tar slut? Någon som vet? Hur tar man sig då in i bilen och hur startar man för att ta sig hem?
Andra nackdelar är om man drar släp. Det fungerar visserligen men rent praktiskt enbart för kortare sträckor. Utrymmesmässigt rymmer den ju mycket, i och med två packutrymmen, men likväl är en byrå lite knepig att dela i två delar för att få plats med så har man behovet av skrymmande transport så funkar det sämre. Fördelen är ju såklart mycket lång räckvidd på enbart el. Räckvidd som definitivt räcker för nästan alla, och i och med snabbladdningen så kommer man mycket långt i rimlig tid. Där är dock nästa sak: Det kan bli rätt trångt, särskilt såhär på västsidan. Norrmännen gillar Tesla och jag satt själv fashinerat och kikade vid en Maxrestaurang hur Teslorna kom i karavan nästan för att ladda på stationen utanför. Under sommarperioden är det säkerligen väldigt fullt av och til under dagen och det kan ju innebära längre stopp i väntan på en ledig laddare.
Volvos nackdel är den korta batteritiden jämfört med priset. Oerhört dyrt får så kort räckvidd. Samtidigt räddas man ju då av bränslemotorn men det förtar ganska mycket ändå anser jag. Tänk om man kunde ha åtminstone 10 mil specad el? Borde väl bli i allafall 7-8 i verkliga livet då. Då klarar även jag t.o.r. jobbet (ty på jobbet kan jag inte ladda). Bättre ihopskruvad verkar även Volvon vara om man ser till vad brukaren ser och använder.
Andrahandsvärde är ju också bra på Volvo. Tesla, tja, än så länge ja. Men fortfarande ungt företag och det platta fallet kan komma fort om det vill sig illa. Och batteri - hur är det med livslängd på det egentligen? Vad kostar nytt? har vi några veka punkter som lindningar i motorer och annat som inte ännu visat sin rätt?
Alltså inte helt givet anser jag.
Volvo = bättre ihopskruvad och bättre materialkänsla men dålig räckvidd i förhållande till pris. Bra på att dra med krok.
Tesla = Sämre ihopskruvad och sämre materialkänsla men riktigt bra räckvidd även i förhållande till pris. Dålig på att dra med krok.
Några av de funderingar och tankar jag haft och försökt samla på mig information om.
Nästa steg blir kul att provköra båda två också. Vad andra säger och vad man själv tycker samanfaller ju inte alltid.