Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
Jag läste på nätet om glasbehandling, som blir.a. Bilia erbjuder. Som jag förstår är det inte att jämföra exempelvis Biltema's "gamla" modell med vaxliknande preparat. Behandlingen ska tydligen ge en långvarig effekt av vattnet "blåsrr" av, lättare att rengöra rutan, mm.

Som sagt, har någon gjort en sådan behandling?
Vad blev utfallet efter detta, bra eller dåligt?
Mm
Jag har gjort den som Bilia erbjuder och tycker att det var toppen. Däremot så står det att det håller upp till x antal månader, den tiden får man halvera minst. Å andra sidan kostade den bara 395:- vill jag minnas, ibland kan man få den gratis om ma lyckas serva bilen när de har en sån kampanj.
Tror att ja har behandlat rutorna i sju år nu med prio på vindrutan och sidorutorna fram. Flera av bilarna har haft behandlade sidorutor från fabrik. Volvo kallar det WRG. Volvo säljer ampuller för återbehandling.
En till två gånger per år behandlar ja vindrutan. Sidorutorna håller sig bra längre. Säkert två år minst.

Jag köper av Waxdog.se Aquapel heter ampullerna. Jag skriver gärna hur en behandling går till om det finns intresse.
Perra83 skrev:Tror att ja har behandlat rutorna i sju år nu med prio på vindrutan och sidorutorna fram. Flera av bilarna har haft behandlade sidorutor från fabrik. Volvo kallar det WRG. Volvo säljer ampuller för återbehandling.
En till två gånger per år behandlar ja vindrutan. Sidorutorna håller sig bra längre. Säkert två år minst.

Jag köper av Waxdog.se Aquapel heter ampullerna. Jag skriver gärna hur en behandling går till om det finns intresse.
Tar gärna en beskrivning! :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Jag har också behandlat mina rutor senaste typ 4 åren. Fantastisk skillnad. Jag köper och gör det själv. Har tidigare fått tag på glasbahandling från Bollnäs bilvård för 29kr styck men nu senast blev det aquapel för typ 49kr eller nått sånt.
Använt Aquapel på alla mina bilar de senaste 10 åren, håller i ca två år utan återbehandling (jag använder väldigt sällan torkarna så det mattas inte av nämnvärt).
En ampull räcker till framrutan, båda sidorutorna och passagerarrutorna bak (lite sparsamt på dessa men det räcker).
Rekommenderas starkt!
PelleTh skrev: Däremot så står det att det håller upp till x antal månader, den tiden får man halvera minst.
Hållbarhet varierar enormt. Kör du i tät trafik där alla kör dubbdäck så rutan ständigt är täckt med slipmedel i form av finmald granit uppblandad med hårdmetall från dubbarna som torkarna gnider mot glaset håller det inte länge.

Kör du landsväg och inte slickar bilen framför i baken så det mest är regnvatten på rutan håller det nästan i evighet.
Mitt håller bra i ca 1500mil... Vilket för mig är lite mer än ett halvår.
Jag kör rätt mkt motorväg.. Så en vinter med saltstänk gör väl sitt. Men vinsten med att köra med behandlad ruta är stor! Jag fixar det gärna 2ggr per år.

Gjorde ett test med MrCap's glasbahandling förut också.. Den höll nästan ett år men kostar runt 500kr.

Resultaten är dock lika bra med det jag gör själv, bara att det inte håller lika länge.
Jag tycker också att det är guld värt.

Men oavsett Aquapel eller Biltemas budgetvariant tycker jag effekten avtar rätt snabbt efter bara ett par hundra mil eller så. Det gör fortfarande skillnad och smuts lossnar mycket lättare men den ursprungliga wow-effekten är borta rätt fort, åtminstone på vindrutan. Jag tyckte inte Aquapel var värt merkostnaden.
Jag har gjort Bilias glasbehandlingar på mina tre senaste bilar, är mycket nöjd.
Passar på att göra det när bilen är på service, 395kr är prisvärt enligt min bedömning.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]