Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raven76
Är det ett krav att man har BLIS för att CTA ska fungera? Jag ska enligt min beställning ha CTA, men jag har inte märkt av att det fungerar. Men å andra sidan har jag inte direkt utsatt bilen för det heller. Någon som vet hur det fungerar?
Användarvisningsbild
av Sleeper
CTA baseras på samma sensorer som BLIS så det är nog som du misstänker.

Du märker lätt om du har CTA när du backar ur en parkeringsficka och någon går eller kör mot det område där du backar. Systemet är relativt känsligt så du borde inte behöva prova alltför många gånger innan du hör en aukustisk signal och för rödmarkeringar vid aktuellt område i centerdisplayen.
Användarvisningsbild
av Perra83
CTA provar du enklast på en ICA parkering. I med backan och vänta tills en bil passerar. Då piper det och (BLIS) lampan blinkar och på skärmen där du ser bilen blinkar det rött ex. höger bak om bilen kommer från höger.
Svinbra funktion.
av raven76
Perra83 skrev:CTA provar du enklast på en ICA parkering. I med backan och vänta tills en bil passerar. Då piper det och (BLIS) lampan blinkar och på skärmen där du ser bilen blinkar det rött ex. höger bak om bilen kommer från höger.
Svinbra funktion.
Grejen är att jag inte har BLIS, så därför undrar jag om det verkligen går att få CTA separat. Om det är så att jag saknar CTA så blir det ju till att reklamera på något sätt.
Jag ska tillägga att jag inte tycker om att parkera med andra bilar. Så det blir ofta så att jag står en bit bort. Jag tar gärna apostlahästarna några extra metrar om jag kan slippa dörruppslag.
av raven76
Jag ser att jag kanske blandat ihop CTA med Cross traffic detection. Det är visst inte samma sak. Men jag vill bestämt påminna mig om att säljaren sa att det ingick. Det ska dessutom finnas en knapp i displayen för CTA, och den tror jag inte att jag har.
av Ownmk
Perra83 skrev:
Ownmk skrev:Vad är Cross traffic detection?
Sök på Youtube så får du se hur det funkar. En riktigt bra funktion på trånga p-platser.
Ok, men är det någon skillnad mellan cross traffic detection och cross traffic alert?

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att r[…]

Ökad komfort med 17”

Knappast någon som upptäcker den lilla […]

Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16(mest MY14-16) myc[…]