Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trumskolan
Jag har beställt en momentum v 90 miljöklassad.
Blir lite orolig med ljudkomforten som ju är typad 18 tum...
Är det stor skillnad på vägbuller om man jämför 18 vs 17 tums däcken till v90. Någon som har erfarenhet.
Jo jag tycker också att större däck ser bra ut ;)
Ljudkomfort är nästan nummer 1 för mig och bilen har då såklart laminerat glas...

Sedan såg jag att det bara är ca 14 000 kronor till så får man awd. Jag bor i skåne...
Är det stor skillnad på körkänsla med awd?
Extra trygghet vintertid?
av Lövet
AWD har främst betydelse om du drar släp i halt väglag. På torr väg känner du ingenting.

17" ÄR tystare än 18" men det är svårt att säga hur mycket. V90 säljs med mycket större däck än 18" så jag skulle bli förvånad om den inte upplevs som tyst ändå med 18".

Vill du byta är det väldigt enkelt, bara att du säljer dina 18" och köper nya 17". Kan ju vara värt att testa först.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Den kommer vara väldigt tyst med 18”!

AWD är enligt mig väldigt trevligt redan när det är blött på vägen. Går att dra på utan att framdäcken ”tuggar”. Nackdelen är att förbrukningen blir nåågot högre och priset. Jag hade utan tvekan valt awd. D4 awd automat är en mycket trevlig drivlina året om. Väldigt snål trots awd dessutom.
av s6025t
Med AWD får man även den 8-växlade automatlådan samt ett högre vridmoment 350Nm i D3 ihop med AWD troligtvis kan bilen gå på lägre varvtal då den har fler växlar som kan ge lägre ljudnivå i högre fart
av hagerstrom
Min teori är att en awd står högre i andrahandsvärde, så det blir ingen stor utgift sett till inköp. Sedan ska man inte köpa tillval man inte behöver.
av riha
val av däckmärke/modell spelar större roll. mina Continental tycker jag bullrar mer än kollegans Michelin däck exempelvis.
Så om du vill ha det tyst men ändå 18" exemeplvis, kolla då gärna däcktester och välj en modell med bra grepp och ljudkomfort.
av HarleyCorv
Har S90 D3 med 18 tum hjul med Michelin däck, jag är otroligt nöjd tyst både vägljud och motorljud vid gång hörs inte något dieseknack.
av perhall
17 och 18 är komfortdäck snarare än sportdäck, det hör till saken, du märker ingen större skillnad. Med 19 blir det P Zero eller nåt sånt som bullrar mer...

AWD är bra och du får igen pengarna i andra hand (på tre års sikt), men alla kostnader ökar ju en aning: bränsle, försäkring, skatt, reparationer på lång sikt... dock går det åt lite mindre däck
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har V90 Momentum med 18 tum. Väldigt tyst bil. Går inte att jämföra med de V70II jag haft trots att de hade laminerade rutor, textilmatgor och var bensinare. Denna är MYCKET tystare.

Har precis bilat till Toscana från Warszawa och har njutit av varje kilometer.
av Elektrikern84
18" går kanon ljudmässigt. Awd tog jag för andrahandsvärdets skull mest och för att det kan va kul ibland. Typ 2-3 ggr per år

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]