Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Hettan slog till rejält här i Gardsjön och på söndag ska jag köra många mil neråt rivieran i samma värme. Hur mår bilen av detta, någon som har några tröstande ord att mildra min oro eller erfarenhet av att köra i denna värme? Något att tänka på?
Kan spontant inte tänka mig varför en sprillans ny bil inte skulle klara värme? Om kylarvätskans temp blir för hög så kommer bilen varna för det. Oljorna i VEA-motorerna är väl som vatten så om jag får spekulera hejvilt och grundlöst kanske man inte bör köra pelle i botten hela vägen? Står det ingenting i instruktionsboken om körning i värme? Min bil har en sida om ogynnsamma förhållanden, bl.a värme, körning med tunga släp, bergskörning osv.
Bra att veta hur det är neråt, att solen håller sig framme :-)-) Jag startar resan mot Spanien 31 juli... :D
Min V50 tuggade på bra när det var närmare 40, borde gå lika bra för dig med din CC och för mig med nuvarande åk...
När man kör blir väl den "effektiva" temperaturen på bilen lägre pga fartvinden? Det var för länge sedan jag excellerade i fysik men min magkänsla är att man kan räkna ut vad den "effektiva" temperaturen blir vid en viss fart och en viss temperatur?
Sleeper skrev:När man kör blir väl den "effektiva" temperaturen på bilen lägre pga fartvinden? Det var för länge sedan jag excellerade i fysik men min magkänsla är att man kan räkna ut vad den "effektiva" temperaturen blir vid en viss fart och en viss temperatur?
Så det kyler mer ju snabbare du kör? Tack för pepping alla. Lätt att bli nojig.
Jag köade nånstans i italien för två år sen med min v60, då stod det helt still, mitt i solen och helt vindstilla, 3 filer bred väg. Minns inte exakta siffror men det var då över 50c på yttertempmätaren. Inte några bekymmer alls, förutom en enorm värmestrålning från taket (svart bil med lucka). Enda gången nånsin jag tvingats dra igen skyddet.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]