Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1183330
Batteritekniken är fortfarande i sin linda så frågan är hur mycket andrahandsvärdet kommer påverkas av det. Vem vill köpa en dyr begagnad bil där batteriet måste bytas för 79.998 kronor?
Rena förbrännare är dock väl inarbetat och man vet vad man får och ungefärlig livslängd.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1183332
Interessant. Undrar vilka modeller det gäller? 90 serien är ju precis släppt, nya 60 och 40 serien på gång.
Man kan ju tolka det som att alla modeller som släpps innan 2019 inte kommer att erbjudas (enbart) elektrifierade.
#1183356
TommyP86 skrev:När nuvarande v60 utgår finns det bara SPA och CMA-byggda bilar, och de är byggda för eldrift. De har dock själva sagt att rena elbilar får egen plattform, men det är väl tveksamt kanske.
Dessutom har de tidigare sagt att det kommer "lätthybrider" från 2019.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 2018-2019/
Du glömde V40 som kommer leva längre än V60. Men helt rätt, både CMA och SPA är anpassade för eldrift. Om jag har förstått det rätt så r CMA anpassad redan från början, medan det pågår ett arbete att anpassa SPA för helt eldrivna fordon. Laddhybrider finns ju redan i SPA.
#1183359
Min gissning är att andrahandsmarknaden inte är lika känslig. Kommer fortfarande gå att sälja förbränningsbilar långt efter elens ingång på marknaden utan något nämnvärt tapp på priset pga. elbilar.

En barnfamilj (för att ta ett klassiskt exempel) köper ju gärna en V70 -11/-12 med mindre motor (typ D3 / 2.0 mfl.) för att komma undan billigt och praktiskt, så kommer det garanterat vara med V90 / V60 / XC90 m. fl ett bra tag till.

Hypen kommer antagligen på nya bilar och det är ju en annan kategori av köpare.
#1183362
Det blir nog lika som när katalysatorn kom, andrahandsvärdet ökade på GLT och GLE utan kat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1183385
Letthybrider er jo egentlig bare energigjennvinningssytemer, og det det burde jo egentlig bli et minimumskrav på alle fossilbiler.

Det forsvinner jo masse energi under bremsing og nedspinning av turbo. Energi som kunne blitt brukt til å lade et lite batteri slik at man får brukt denne energien til fremdrift, klima eller elektriske komponenter. Til og med støtdempere kunne hatt energigjenvinningssytemer.
#1183389
Elbilars andrahandsvärde kommer sannolikt vara högre än bensin/dieselbilars. Redan nu ser man tendenser till det.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/

Batterierna i elbilar som säljs idag verkar bra nog att klara hela bilens livslängd.
#1183438
Här är hela presskonfrensen från idag!
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/

Väldigt intressant!
Samuelsson;
- En av aneldningarna att vi går ut med det här nu är för att skicka tydliga signaler till både batteritillverkare och de som vill satsa på laddinfrastruktur att Volvo kommer som en kund.

- 5-7 år efter att man börjar säger dom att alla eller de absolut flesta av deras modeller kommer att gå att välja med ren elmotor.

Dom säger att dom vill vara de som är snabbast i den här omställningen.

De kommer att börja elbilstillverkningen i Kina, men lansera den globalt. Tillverkningen kommer sen att ske även i fabrikerna i Europa och i USA.

På frågan "how long will you give the diesel engine" svarade dom med lite unvikande leenden "ask the customers".

- Vi är inte förvånade om i slutet på bilmodellernas livscykel (5-7 år alltså) så är det pure electric-versionen som är "the main part of the mix".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]