Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrikfalk
Hej
Min V90 D3 skall in på återkallelseåtgärd R89714 nu på onsdag. De där bultarna till airbagen i taket.
Nu till saken... Jag fick min bil levererad i februari i år och vid genomgång med säljaren upptäckte vi att jag fått dieselvärmaren utan att ha beställt eller betalt för den. Jag hade valt uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och integrerade barnstolar så det är möjligt att Volvo tolkade det som klimatpaketet. Bilen är en ganska basic D3 Kinetic automat.
Säljaren var helt "Chockad" (hans ord) och hade aldrig varit med om att saker följt med utan att de beställdes, han var iofs ganska ung så det kan ju förklara bristande erfarenhet.
Jag antar att alla bilar levereras med den fysiska dieselvärmaren på plats för att värma kupén när motorn är kall och själva timerfunktionen endast styrs med mjukvara.
Finns det en risk att jag blir av med dieselvärmaren om verkstaden gör en uppdatering av mjukvaran i samband med återkallelsen?
Det står ingenting om att bilen har dieselvärmare i några papper eller på minvolvo.

Borde jag be verkstan att strunta i mjukvaruuppdatering för säkerhets skull?

Jag vill gärna behålla värmaren...
av permikael
Det görs ju en uppdatering vid varje service, men om bilen har värmare står det ju med i specen hos Volvo.
Om du hämtar nya uppdateringar kollar systemet vad som finns och där måste ju det stå värmare och då får du rätt uppdatering.
av Patrikfalk
permikael skrev:Det görs ju en uppdatering vid varje service, men om bilen har värmare står det ju med i specen hos Volvo.
Om du hämtar nya uppdateringar kollar systemet vad som finns och där måste ju det stå värmare och då får du rätt uppdatering.
Hur menar du med att det står med i specen?
om jag loggar in på minvolvo.volvocars.se så står det inget om dieselvärmare i utrustningslistan.
av Lövet
Det här går inte ihop. V90 har inte dieselvärmare monterad om den inte har klimatpaket. Det var V70 där värmaren satt på alla men tiduret var extrautrustning. V90 har nån slags elvärmare som std istället vad jag förstår.
av permikael
Patrikfalk skrev:
permikael skrev:Det görs ju en uppdatering vid varje service, men om bilen har värmare står det ju med i specen hos Volvo.
Hur menar du med att det står med i specen?
om jag loggar in på minvolvo.volvocars.se så står det inget om dieselvärmare i utrustningslistan.
Bilen har en byggspec, i den står allt som skall laddas ner till bilen i slutet på banan tex.
Det kan handla om svenska i menyer osv.
Om du har fått med värmaren från fabrik så har den ju funnit med i den specen, samma sak gäller om någon på ÅF råkat ladda ner den utan att bekosta dig, då ligger den med som ett val bilen har och finns det då en uppdatering hämtas denna ner.

Eftersom vi pratar ny bil så skall det inte vara några problem, men om du tex trimmar din bil med BSR som inte finns i volvos "spec" kommer den mjukvan skivas över vid en eventuell uppdatering.
av HenrikM76
Jag har med en V90 D3, och fick också med dieselvärmaren "gratis" med alla sina funktioner utom fjärrstyrningen genom appen då. Jag har även fått ner den nya mjukvaran och funktionen är kvar så du kan nog va lugn :)
Min är en D3e, vet inte om det kan va så att den är standard där för att bilen snabbare ska bli varm och på så sätt gå snålare?
av Patrikfalk
HenrikM76 skrev:Jag har med en V90 D3, och fick också med dieselvärmaren "gratis" med alla sina funktioner utom fjärrstyrningen genom appen då. Jag har även fått ner den nya mjukvaran och funktionen är kvar så du kan nog va lugn :)
Min är en D3e, vet inte om det kan va så att den är standard där för att bilen snabbare ska bli varm och på så sätt gå snålare?
Tack, det låter betryggande
Jag hade dieselvärmare med tidur på min V60 från 2014 men glömde jämt att ställa timern så tyckte det var onödigt men med V90ns schema så har jag "under vintern" ställt den på att vara varm klockan 7:40 och 17:05 måndag till fredag och då är den klockren, visste inte att de hade ändrat timerfunktionen när jag beställde annars hade jag valt det.
av BennyL
Det är bara T8:an på SPA som har värmare standard, på alla andra är det ett tillval, oavsett om du gjort det själv eller om säljaren lyckats kryssa fel.
av dfa
Är bilarna beställda i runt början av Juni 2016? Det fanns en kampanj då där man fick värmaren "på köpet" och precis innan denna kampanj där VOC var "gratis" och man bara betalade för värmaren.

Har för mig att all spec. inklusive gällande kampanjer står specat tillsammans med priset på ordern.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]