Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Det som tas upp i artikeln är förmodligen den plats norrgående efter Fredhäll som har varit uppe här flera gånger.
Min varnar också där, men jag har aldrig kört med farthållare på platsen (vad jag kan minnas), så om den tvärbromsar där vet jag dock inte.
av Xanthopteryx
fjohan82 skrev:Det som tas upp i artikeln är förmodligen den plats norrgående efter Fredhäll som har varit uppe här flera gånger.
Min varnar också där, men jag har aldrig kört med farthållare på platsen (vad jag kan minnas), så om den tvärbromsar där vet jag dock inte.
Spännande. Är det någon sändare där? Eller konstiga reflektioner?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Xanthopteryx skrev:
fjohan82 skrev:Det som tas upp i artikeln är förmodligen den plats norrgående efter Fredhäll som har varit uppe här flera gånger.
Spännande. Är det någon sändare där? Eller konstiga reflektioner?
Vägen svänger höger, varpå (vad jag förmodar) bilen känner av vägräcket till vänster om vänster körfält.
Har inte undersökt saken mer, men vet att fler har fått samma varning, dock verkar Volvos radar inte lira fullt ut alla gånger med aktuell hastighet och vägens utformning
Screenshot_2017-06-30-18-21-19.png
Screenshot_2017-06-30-18-21-19.png (375.07 KiB) Visad 575 gånger
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag kör där dagligen i båda riktningarna och i olika filer och med farthållare på och av. Aldrig haft problem.
Användarvisningsbild
av Krollspell
JohanGBG skrev:Gäller detta 90-serien tro?

http://www.gp.se/larmen-fel-p%C3%A5-vol ... -1.4400386
Enligt min handlare är det ett par stycken S/V60 som rapporterats om detta fel...
av Gorban
I det engelspråkiga forumet Swedespeed är det ett par amerikaner som har rapporterat att deras XC90 har panikbromsat helt utan anledning.
av dfa
Lånade en V70 för ett tag sedan. Den kollisionsvarnade två gånger på tre dagar i trafik samt en gång när jag skulle parkera mot en cementmur. V90n känns bättre kaliberad men har varnat i kurvor och rondeller när bilar "är i vägen"

Så frågan är om det är någon som har en nyare Volvo som inte upplevt att kollisionsvarnaren gripit in?
Sedan om man hinner uppfatta varför eller om "bilen bromsar utan anledning" är nog mer upp till föraren tror jag.
Användarvisningsbild
av Robbi
dfa skrev:Lånade en V70 för ett tag sedan. Den kollisionsvarnade två gånger på tre dagar i trafik samt en gång när jag skulle parkera mot en cementmur. V90n känns bättre kaliberad men har varnat i kurvor och rondeller när bilar "är i vägen"

Så frågan är om det är någon som har en nyare Volvo som inte upplevt att kollisionsvarnaren gripit in?
Sedan om man hinner uppfatta varför eller om "bilen bromsar utan anledning" är nog mer upp till föraren tror jag.
Jag har aldrig upplevt kollisionsvarning på min V90 CC. Den adaptiva kan bromsa till ibland vid kurva då den tror att bil i körbana jämte är framför mig, vilket den i realiteten kan vara i skarp kurva.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]