Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V90 D4 awd. I vintras när det var svalare ute tycker jag att klimatanläggningen funkade bra, man kunde ställa den på 20 grader och behövde inte ändra för att få bra komfort. Nu när solen skiner och det är varmt ute tycker jag att det är svårt att få tillräcklig kyla. Det är inte det att jag vill ha 18 grader i bilen utan tycker att 20-22 är lagom om man ska sitta i bilen en stund (1-4 timmar).

Jag fick tyvärr bara in 2-zons klimat i budgeten (tjänstebil och prioriterade andra tillbehör bla motor, aut o awd) men ställer jag in den på 20 grader så blåser det ljummet och i dag visade ute temp på 20 grader. Det kommer inte ens kall luft en stund efter start av bilen när den har stått i solen och är varm. Enda sättet att få kallt är att ställa temp till Lo men det är inte 2017 att sitta och justera temp upp och ner i en "premium" bil. Jag jämför med mina tidigare V70 2011 resp 2014, där jag brukade ta på mig en tröja inför långkörning när jag hade klimaten inställd på 20-21 grader. I dom ändrade jag inte temp inställning på hela året.

Hur tycker ni andra V90/V90CC ägare att det funkar ?
Får ni nån kyla när det är varmt ute och behöver ni justera tempinställningen ?
Ange gärna 2-zons eller 4-zons klimat.
Ni som stänger av AC'n för att spara bränsle behöver inte kommentera här.
2-Zon, Tycker den fungerar hur bra som helst. Behöver aldrig pilla på tempen. Enda jag märkt är att om man väljer körläge ECO kyler den dåligt, men det ska väl vara så för att spara några droppar. Jag kör aldrig ECO av den anledningen när det är varmt ute. (sällan annars heller för bilen känns så trött).
Har 4-zon och undrar om det finns någon inställning för max AC när man sätter sig i en varm bil. Det har väl de flesta bilar. I Volvon sätter jag temperaturen på LO och fläkten på max men det är lite onödigt krångligt.

Att fläkten inte reglerar varvtalet automatiskt är en missuppfattning. Det är maxläget man begränsar. Det fungerar precis likadant i en BMW.
Tack för era kommentarer. Jag kör enbart klimat i Auto dvs pillar inte med fläkthastighet heller. Jag tycker att automatiken ska klara detta i en Volvo speciellt med tanke på att det funkade bra i V70. Jag använder inte körläge Eco heller. Har testat det nån gång men då räcker inte kylan alls till om solen skiner. Det står ju också i manualen att styrning av klimaten är annorlunda i körläge Eco och det är ju bara AC'n som drar bränsle så det är rätt lätt att räkna ut vad som styrs annorlunda.
Får nog prata med Volvo om detta.
2 zons, både jag och min kollega har reagerat på hur svårt det är att hålla en jämn temperatur i bilen. Han har det värre med reser till södra Europa.

Kom hem nyss och klagade mkt på att han får köra på LO hela tiden. Vi hade värmedämpande vindruta och sotade fönster på våra gamla bilar så där var det givetvis mindre bekymmer.
Men dåligt flås, det klagade även frun på idag.
Är det olika i XC90 mot v90?
Jag har 4 zon och har inget bekymmer. Pillar bara på temperatur, behöver aldrig röra fläkten.
Sätter jag fläkten på Max blåser håret av och jag blir döv så det draget är det inget fel på.
Också väldigt snabb att få kall/varm
2 zons anläggning. Nere i Kroatien just nu med 30+ grader. Kyler utan problem men att välja körläge ECO är inte att rekommendera då AC'n går ned i effekt för att spara soppa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]