Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sidewinder
Jag beställde nyligen en v90 t5 med bland annat parkeringsvärmarpaketet men hörde ett rykte häromdagen angående parkeringsvärmaren på bensinmodeller. Om bilen står några dagar så hinner spänningen sjunka såpass mycket i batteriet att värmaren inte kommer starta.
Eftersom jag jobbar ute på veckorna kommer bilen stå på jobbet ungefär tre dygn. Därför som jag undrar om någon har erfarenhet av värmaren på dessa modeller? Vore toppen om någon kunde dementera eller bekräfta detta.

Tack på förhand!
av Lövet
Nej så ska det inte vara. Batteriet förbrukas mest när värmaren faktiskt går. På ett par dagar ska batteriet inte ha laddats ur nämnvärt på en frisk bil. Däremot är det viktigt att använda bilen ordentligt _mellan_ gångerna du kör värmaren så att batteriet laddas upp igen efter att värmaren gått.
av Rådlös
Ja, som Lövet sa: "Däremot är det viktigt att använda bilen ordentligt _mellan_ gångerna du kör värmaren så att batteriet laddas upp igen efter att värmaren gått."

Det finns en enkel tumregel om detta. Man skall ladda (köra motorn) lika länge som värmaren har varit i arbete. Alltså, har den gått en timma på morgonen så bör man köra bilen ungefär en timma under samma dag. Många gånger kan det vara svårt att få till det så. Då är en batteriladdare en bra investering. Man får ladda på nätter och helger då man inte använder bilen om man kanske bara har tio minuters resväg till jobbet, men kör värmaren en timma varje morgon.
Nu är kanske en timmas drifttid i överkant för dom flesta vinterdagar om man inte bor i norra Sverige, men vi behöver ett "överdrivet" åskådningsexempel. Moderna värmare är ofta termostatstyrda. Man ställer in det klockslag man vill åka iväg så sköter värmaren drifttiden själv med hänsyn till yttertemperaturen. Men det skadar inte att ha koll. Ännu bättre med en batteriladdare. Då håller den koll om det är en modern modell.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]