- fre 02 jun 2017, 13:49
Mycket bra fråga! Här kommer ett svar (alldeles för utförligt om nu detta inte vore ett bilforum – för var annars får man blomma ut i sådana här resonemang utan att idiotförklaras). Jag har nämligen tänkt mycket på detta både innan och efter jag låste beställningen på min V90 Cross Country i Ice White, eller Polar Weiß som de verkar kalla den i Tyskland.
I huvudsak rör det sig om fyra skäl.
1. Först och främst: Jag hade tidigare en A6 Allroad -14 i Altlasgrå metallic och till min förvåning tyckte jag att alla solidvita bilar av samma modell jag mötte var mycket snyggare. Dessutom såg jag en Crystal White V90 CC på Volvo Showroom och tyckte att den var bedårande, om än lite glittrig för min smak.
2. Alla bilar jag har haft har varit metallic – och då har jag ändå haft ett par stycken. I dagens hopplöst överdesignade tidevarv är återhållsamhet ett statement i sig. Det var därför jag överhuvudtaget föll för V90 CC (min första Volvo), jag tycker att den – i motsats till sina tyska konkurrenter som mer och mer liknar stavmixers – har en renhet i linjerna. Det finns några prydnadsveck men de är raka och okonstlade. Mer minimalism, mindre trams.
3. Jag hade en gång en Mercedes G350 i svart metallic. En bil som från början var definitionen av en no.nonsense design, men som med åren förvandlats från en cool arbetshäst till, en i mina ögon, ocool stekarsulky. Jag kom också snart på att jag inte alls gillade min G350, då den i sin metallicskrud mer liknade det senare än det tidigare. Hade den varit solidvit eller solidgrön hade jag nog haft kvar den än idag. Jag är helt enkelt trött på att allt ska vara så j-a lyxigt hela tiden. Det handlar inte om Jante, utan om att bilar (i synnerhet fyrhjulsdrivna kombis med dragkrok och hög markfrigång) i första hand är funktionella prylar. Så, när jag beställde min V90 CC frågade jag mig själv, skulle du köpa en Tretorn-stövel i metallic? Nej, det skulle jag ju inte. Så varför då skicka tiotusen spänn på att få glitter i färgen? En vanlig V90 är lite av en annan historia då den är slank och låg och mer av en elegant sko än en stövel.
4. På tal om praktikalitet och no-nonsense – en solidvit bil håller sig sval på sommaren, döljer tvättrepor som en sten och är enkel att matcha om olyckan skulle vara framme.
Med allt ovan sagt så är vitt långt ifrån mitt standardval på alla bilar. Tvärtom. Men på bilar med svarta skärmkanter eller en mer rejäl framtoning i övrigt, är det ofta svinsnyggt.