Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thread
Ville bara tipsa/varna om att insynsskyddet/solskyddet till takluckan inte verkar ha någon automatisk stopp om något är i vägen...

Häromdagen hade jag en ihoprullad matta i bagaget som låg över ryggstödet på baksätet mot innertaket. Jag inser nu i efterhand att det var otroligt korkat. Men jag skulle tro att de flesta gjort något liknande någon gång.

Det var fint väder ute så jag tänkte jag skulle öppna takluckan för att få in lite sommarluft... Min dotter som satt i baksätet skrek plötsligt att något var konstigt och samtidigt hördes ett par skarpa knackande ljud i från taket. När jag stoppade öppningen av takluckan var det redan för sent. Tyget till insynsskyddet hängde ner från taket som ett stort insektsnät och aluminiumstaget framtill hade halkat snett.
Övertygad om att det skulle bli ett dyrt misstag kände jag mig mig rätt dum, det var ju en så onödigt korkad sak jag gjort.
Som tur var lyckades jag efter en stunds våldsamt meckande hemma i garaget få tillbaks alustaget på rätt ställe och skyddet såg bra ut igen. Men det känns som det var mer tur än något annat.

Frågan är nu varför inte motorn till skyddet stannade när det tog stopp mot mattan? Är det likadant om man stänger skyddet och har handen i mellan (har inte vågat testa)?
Vertygad om att det bara är en miss från Volvos sida, man har helt enkelt inte tänkt på att det skulle kunna vara ett problem. Volvo bör ju vara försiktiga med sånna missar framför allt i staterna, annars lär ju stämningarna hagla tätt!

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]