Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Picapica
Har beställt en V90CC och undrar. Har idag en garmin GPS med fartkameravarnare som jag har köpt en prenumeration till uppdateras ca 1 gg per mån.
Kan man ha något liknande till Volo sensus
Användarvisningsbild
av Rillee
Är inbyggt
av JES1
Fast den varnar inte med ljud utan endast en symbol i displayet, om jag inte har missad något? Den verkar dick vara rätt bra uppdaterad!
av JohanGBG
JES1 skrev:Fast den varnar inte med ljud utan endast en symbol i displayet, om jag inte har missad något? Den verkar dick vara rätt bra uppdaterad!
Min varnar med ljud, dety är dock beroende av att du har GPS ljudet på, och en viss inställning i gps:en om jag inte missminner mig. Dock behöver man inte ha någon destination inskriven eller så, utan min varnar alltid med ljud.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Stämmer.. Man måste ha röstguidning aktiverad för att få varningsljud för kameror.. Men man behöver som sagt inte ha någon destination inslagen.
av AKarlsson
Den piper väl också bara om du kör över hastigheten? Har nyaste kartan och passerade två kameror i helgen, den ena var med men den nyare var inte med. Den kameran bör vara 1 år eller så. Dvs det är inte 100% tillförlitlighet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Inger slår Waze vad gäller uppdaterade fartkameror eller tillfälliga fartkontroller. Använder bara bilens navi om jag inte har mobilteckning.
av andersuw
AKarlsson skrev:Den piper väl också bara om du kör över hastigheten? Har nyaste kartan och passerade två kameror i helgen, den ena var med men den nyare var inte med. Den kameran bör vara 1 år eller så. Dvs det är inte 100% tillförlitlighet.
Nu vet jag inte vad Volvo kan tänkas ha ändrat på 90-bilarna i jämförelse med tidigare modeller. Men på min V70 -15 får man ett pling för varje fartkamera oavsett om man kör för fort eller inte när man närmar sig. Och någon ytterligare varning om man kör för fort har jag inte märkt. Man bör också ha klart för sig att fartkameravarning bara finns i de länder där det står helt klart att det är tillåtet att ha det. Således finns ingen varning i exempelvis Frankrike och Schweiz (där fartkameravarning är förbjuden) och Tyskland (där lagstiftningen är lite otydlig men myndigheterna i praktiken tolererar fartkameravarning).
av rogsme
Ilduce77 skrev:Stämmer.. Man måste ha röstguidning aktiverad för att få varningsljud för kameror.. Men man behöver som sagt inte ha någon destination inslagen.
Jag har "Full" röstguidning aktiverad men får ingen akustisk varning ändå, vare sig med eller utan destination aktiverad. Något annat som ska vara inställt?
av Gorban
rogsme skrev:
Ilduce77 skrev:Stämmer.. Man måste ha röstguidning aktiverad för att få varningsljud för kameror.. Men man behöver som sagt inte ha någon destination inslagen.
Jag har "Full" röstguidning aktiverad men får ingen akustisk varning ändå, vare sig med eller utan destination aktiverad. Något annat som ska vara inställt?
Jag läste att man måste ha varningarna på för hastighetsbegränsningar. Man kan ju sätta den till max 20 km/h över gällande begränsning.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]