Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
När låser momentomvandlaren på lådan i V90/S90? (är det samma låda i alla XC90 från -15 också?)
Hastighetsberoende? Belastningsberoende? Varvtalsberoende?
Vore intressant med mer detaljerad förklaring om någon besitter detta (på den aktuella lådan).
av rale
På V70 Geartronic "känns" lockupen vid 70-80km/timme (5-växeln). Här drar bilen som minst.

I S90 manual står:

"Planera för en effektiv medelhastighet. Hastigheter
över ca 80 km/h (ca 50 mph) samt
under 50 km/h (ca 30 mph) medför förhöjd
energiförbrukning."

Kanske lockupen ligger vid 50km/timme för denna om man ska tolka texten!? Över 80-ökat luftmotstånd, under 50- slirning i växellådan.
av Schmoyoho
Antar det gäller den 8-vxl men det är väl samma låda som i senare P3:or. Ettan saknar helt lockup-möjlighet men 2-8 har full lock-up och det beror på varvtal och körning. Jag har iofs den gamla 6-vxl lådan i en P3:a men där så /kan/ den låsa fullt om jag ligger mittemellan två växlar, men normalt använder den slipping (partiell) lockup, särskilt om man saktar ner mot en växlingspunkt. Femman och sexan är där jag får mest lockup, men de nyare lådorna är snabbare på att låsa. Har bara kört en 8-vxl en kort sväng och då var jag för upptagen med resten av S90:n för att fundera på växellådan :p
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det är både belastning och varvtalsberoende.

I Comfort mode så låser det nog runt 15-1600 eller direkt efter varje växling om du kör lugnt. Trycker du fortare på gaspedalen så låser den nog ett par 100 varv högre för att få ut mer moment.

Lägger du i Eco mode så låser den redan på ca 1300 är min erfarenhet.

Detta gäller då lådan nått arbetstemperatur och ej i manuellt läge
av Xanthopteryx
andreas 80 skrev:Det är både belastning och varvtalsberoende.

I Comfort mode så låser det nog runt 15-1600 eller direkt efter varje växling om du kör lugnt. Trycker du fortare på gaspedalen så låser den nog ett par 100 varv högre för att få ut mer moment.

Lägger du i Eco mode så låser den redan på ca 1300 är min erfarenhet.

Detta gäller då lådan nått arbetstemperatur och ej i manuellt läge
Hur märker man det?
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]