Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanu71
Tycker att radiomottagningen via FM är ganska kass på min V90. På äldre bilar kunde man ju välja funktioner som AF och TP men detta är ju automatiskt nu.
Sparar man stationer eller väljer stationer från listan så skall ju det enligt instr.boken vara AF funktion, dvs radion flyttar med i frekvensen för bäst mottagning. Väljer man eller sparar från manuell söknig så är det ej AF funktion.
Generellt så tycker jag detta funkar dåligt samt att mottagningen generellt är rätt så dålig också. Jmf. med min XC70 där jag aldrig upplevde problem med radiomottagningen.
Hur upplever ni andra radiomottagningen?
Användarvisningsbild
av Robbi
Johanu71 skrev:Tycker att radiomottagningen via FM är ganska kass på min V90. På äldre bilar kunde man ju välja funktioner som AF och TP men detta är ju automatiskt nu.
Sparar man stationer eller väljer stationer från listan så skall ju det enligt instr.boken vara AF funktion, dvs radion flyttar med i frekvensen för bäst mottagning. Väljer man eller sparar från manuell söknig så är det ej AF funktion.
Generellt så tycker jag detta funkar dåligt samt att mottagningen generellt är rätt så dålig också. Jmf. med min XC70 där jag aldrig upplevde problem med radiomottagningen.
Hur upplever ni andra radiomottagningen?
Instämmer, hörde aldrig frekvensbrus i XC70 men det gör jag då och då i V90 CC.
av troubleshooter
Jag är nöjd med med FM mottagningen generellt, nu kör jag mest i Stockholm med angränsande län, har inga problem med att man tappar mottagningen, däremot så har jag det ett fnisset ljud typ vinande väldigt högt upp i frekvensområdet till och från när jag lyssnar på FM vilket är lite irriterande...
av Gorban
Så länge jag väljer station i listan, t.ex. P3, så är ljudet klockrent. Ibland har det hänt att radion plötsligt plockar upp P3 på en annan frekvens och det står frekvensen istället för P3 i listan. Då har jag upplevt brus och dålig ljudkvalitet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Robbi skrev:Instämmer, hörde aldrig frekvensbrus i XC70 men det gör jag då och då i V90 CC.
Uj Uj. Menar ni att det är ännu sämre nu i V90.

Jag har åkt V70N/V70II/XC70 i 15 år och alltid upplevat att Volvo har väldigt svaga radiomottagare.

Bor ju i södra sverige och FM -radion i våra BMW, Toyota, Traktorn, Båt, headset, hörselskydd, transistorradio, osv kan plocka upp FM -sändare från Danmark och ibland även Polen.

På en Volvobil får man vara glad om man får in svenska FM-nätet från närmsta mast utan all för mycket brus.

Hoppades V90 skulle vara bättre än föregående modeller, inte tvärs om. Alla kör ju inte bara runt i Stockholms centrum elle nära Nackamasten.
av Johanu71
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Instämmer, hörde aldrig frekvensbrus i XC70 men det gör jag då och då i V90 CC.
Uj Uj. Menar ni att det är ännu sämre nu i V90.

Jag har åkt V70N/V70II/XC70 i 15 år och alltid upplevat att Volvo har väldigt svaga radiomottagare.

Bor ju i södra sverige och FM -radion i våra BMW, Toyota, Traktorn, Båt, headset, hörselskydd, transistorradio, osv kan plocka upp FM -sändare från Danmark och ibland även Polen.

På en Volvobil får man vara glad om man får in svenska FM-nätet från närmsta mast utan all för mycket brus.

Hoppades V90 skulle vara bättre än föregående modeller, inte tvärs om. Alla kör ju inte bara runt i Stockholms centrum elle nära Nackamasten.
Största bekymret som jag upplever det är när man åker längre sträckor där AF funktionen inte funkar som den skall. Hittar den t.ex P3 eller framför allt P4 i stan så hänger den kvar där tills signalen börjar brusa sjukt mycket. Dröjer innan den flyttar över och när den väl gör det så hoppar den runt bland frekvenserna och hittar inte riktigt rätt någonstans. Blir ju främst ett problem när man är på landsbygden men även där borde den klara bra FM täckning. Mina tidigare Volvo var otroligt mycket bättre och då var inte dem bra jämt heller. I V90 får man nästan skita i FM radio när man kör ut ur stan eller så får man låsa den på kända frekvenser efter resvägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Johanu71 skrev:Största bekymret som jag upplever det är när man åker längre sträckor där AF funktionen inte funkar som den skall. Hittar den t.ex P3 eller framför allt P4 i stan så hänger den kvar där tills signalen börjar brusa sjukt mycket. Dröjer innan den flyttar över och när den väl gör det så hoppar den runt bland frekvenserna och hittar inte riktigt rätt någonstans. Blir ju främst ett problem när man är på landsbygden men även där borde den klara bra FM täckning. Mina tidigare Volvo var otroligt mycket bättre och då var inte dem bra jämt heller. I V90 får man nästan skita i FM radio när man kör ut ur stan eller så får man låsa den på kända frekvenser efter resvägen.
Så där tycker jag Volvos radioapparater har funkat i 15 års tid.
av Johanu71
Robbi skrev:Jag åkte till Tyskland i påskveckan och radion stördes inte en enda gång. Det beror nog lite på var man befinner sig.
För mig betyder det som oftast på E4 mellan Gävle och Stockholm och där är det lögn i helskotta att lyssna på P4 utan brus. Något bättre på P3
Använder TuneIn via bilmodemet istället och då har jag kanonljud så länge bilmodemet behagar funka, men det är ju en helt annan historia.

Är många med D5 som får/borde[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Ja parkeringsljusen funkar. Har kollat så at[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]