Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som använder VOC och timer för att förkonditionera bilen innan avfärd, gör ni det enbart vintertid eller året om?
Möjligt att detta är en tvärdum fråga, och jag förstår att kupén inte behöver värmas alltid, men jag tänker på motorn - är det bra för den att förvärmas även om det inte är kallt ute?
Och visst är det väl så att förkonditioneringen sänker temperaturen i bilen på varma sommardagar?
jcartel skrev:Ni som använder VOC och timer för att förkonditionera bilen innan avfärd, gör ni det enbart vintertid eller året om?
Möjligt att detta är en tvärdum fråga, och jag förstår att kupén inte behöver värmas alltid, men jag tänker på motorn - är det bra för den att förvärmas även om det inte är kallt ute?
Och visst är det väl så att förkonditioneringen sänker temperaturen i bilen på varma sommardagar?
Under en utbildning för Ecodriving var deras rekommendation att köra värmaren så länge det var upp till 20 grader varmt. Av den enkla anledningen att den soppa som går åt för värmaren är mycket lägre än att starta motorn kall.

Har ingen aning om det stämmer eller är skitsnack. Men kändes bättre för mitt miljösamvete med tanke på att jag kör värmaren 3-4 gånger om dagen:)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
jcartel skrev:Ni som använder VOC och timer för att förkonditionera bilen innan avfärd, gör ni det enbart vintertid eller året om?
Har för mig jag såg något om att den inte går igång över en viss temperatur (+15 grader?).
Du får testa och se - får du någon effekt på bränsleförbrukningen med och utan och när slutar den gå?

Det jag lyckats läsa mig till om förkonditionering är att fläktarna startar och jämnar ut innetemperaturen (till som lägst yttertempen), plus att du då vädrar bort otrevliga kemikalier i luften som samlats av solens värmande sken på plast och allehanda suspekta material.
Har du elbil så tror jag luftkonditioneringen går igång.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]