Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dozking
Hej, någon mer som har eller haft problem med navigationen. Min stämmer inte alls. Fel på ca 5mil. Även VOC visar fel position. Är det verkstaden som gäller? I morse tyckte den att vi var på sjön och åkte. [THUMBS UP SIGN] Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk
av rogsme
Jag fick samma problem för någon månad sedan (dock bara någon mil fel...). Åkte till handlaren som lyfte på pluspolen till batteriet. Direkt efter "reseten" var systemet fortfarande knasigt, men det rättade till sig efter en stund körning, under vilken sensus-systemet startade om ett antal gånger. Har fungerat OK därefter.

Har senaste mjukvaran (den som fixade bl.a. VOC-problemen).
av Gorban
Att lyfta på batteripoolen återställer navigatorn så att den visar rätt igen. Felet beror på en bugg i mjukvaran så det kan inträffa igen om man inte har den uppdaterade mjukvaran som kom i början av året.
av rogsme
Gorban skrev:Att lyfta på batteripoolen återställer navigatorn så att den visar rätt igen. Felet beror på en bugg i mjukvaran så det kan inträffa igen om man inte har den uppdaterade mjukvaran som kom i början av året.
Jag uppdaterade till senaste mjukvara 16/2 och har fått felet efter det. Buggen måste alltså finnas kvar, alternativt så har något gått fel vid min uppdatering (fast VoC-problemt löstes hur som helst).
av Gorban
rogsme skrev:
Gorban skrev:Att lyfta på batteripoolen återställer navigatorn så att den visar rätt igen. Felet beror på en bugg i mjukvaran så det kan inträffa igen om man inte har den uppdaterade mjukvaran som kom i början av året.
Jag uppdaterade till senaste mjukvara 16/2 och har fått felet efter det. Buggen måste alltså finnas kvar, alternativt så har något gått fel vid min uppdatering (fast VoC-problemt löstes hur som helst).
Konstigt, jag hade problemet under sportlovet vecka 7. Efter det lämnade jag in bilen och fick den uppdaterad i slutet av februari och efter det har jag inte haft problemet.
av dozking
Jag skall lämna in den imorgon. Jag tycker jag borde ha senaste prg då jag tog ut bilen den 17/3. Vi får se hur de löser det. Samma gäller internet via blåtand som man får slå av och på varje gång.

//Fredde
av rogsme
dozking skrev:Jag skall lämna in den imorgon. Jag tycker jag borde ha senaste prg då jag tog ut bilen den 17/3. Vi får se hur de löser det. Samma gäller internet via blåtand som man får slå av och på varje gång.

//Fredde
Börjar se en koppling här; I samband med att min navigering började strula så försvinn mitt förval att internetkommunikation skulle ske via bilmodem. Jag var tvungen att välja det varje gång jag startade bilen.

Både navigering och problemet med förval av internetmodem åtgärdades genom att "lyfta på pluspolen". Har inte återkommit sedan dess (ca 6 veckor sedan).
av dozking
rogsme skrev:
dozking skrev:Jag skall lämna in den imorgon. Jag tycker jag borde ha senaste prg då jag tog ut bilen den 17/3. Vi får se hur de löser det. Samma gäller internet via blåtand som man får slå av och på varje gång.

//Fredde
Börjar se en koppling här; I samband med att min navigering började strula så försvinn mitt förval att internetkommunikation skulle ske via bilmodem. Jag var tvungen att välja det varje gång jag startade bilen.

Både navigering och problemet med förval av internetmodem åtgärdades genom att "lyfta på pluspolen". Har inte återkommit sedan dess (ca 6 veckor sedan).
Najs, dock rekommendera mekanikern mig inte att lyfta på pluspolen. Så jag har låtit bli det. Dock så löser väl mekanikern det själv genom att göra så kan jag tro.
av rogsme
dozking skrev:
rogsme skrev:

//Fredde

Najs, dock rekommendera mekanikern mig inte att lyfta på pluspolen. Så jag har låtit bli det. Dock så löser väl mekanikern det själv genom att göra så kan jag tro.
Teknikern gjorde det åt mig. Kan vara bra att veta hur det går till utifall att man får behov att göra det själv (t.ex. på långresa).
Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]