Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160546
Fortfarande småpengar i förhållande till värdeminskningen på en ny bil med stor motor.

Men om nivån behålls bilens livslängd lär bilar med större motorer bli lite billigare begagnade framöver. Att en större motor drar mer soppa kommer nog snabbt ikapp som utgift ändå i och för sig.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1160554
Jättebra!! Tillsammans med en lägre gräns för när vi ska betala statlig inkomstskatt mm mm. Gärna ett återinförande av en rejäl fastighetsskatt. Framtiden är ljus.
Äldre bilar kommer ligga högt på begagnadmarknaden.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1160558
Perra83 skrev:Jättebra!! Tillsammans med en lägre gräns för när vi ska betala statlig inkomstskatt mm mm. Gärna ett återinförande av en rejäl fastighetsskatt. Framtiden är ljus.
Äldre bilar kommer ligga högt på begagnadmarknaden.
Skönt med lite härlig ironi såhär på fredagseftermiddagen! :-)-)
#1160567
SBergdahl skrev:Fortfarande småpengar i förhållande till värdeminskningen på en ny bil med stor motor.

Men om nivån behålls bilens livslängd lär bilar med större motorer bli lite billigare begagnade framöver. Att en större motor drar mer soppa kommer nog snabbt ikapp som utgift ändå i och för sig.
Värdeminskningen borde väl skena, förste ägaren kanske skiter i att skatten är 10.000 kr, men vem vill köpa den som begagnad.
av sorsj
#1160575
Observera att den förslagsvis höjda skatten gäller under bilens första 3 år, sedan återgår skatten till (ungefär) nuvarande nivå. Alltså bör begagnatmarknaden inte påverkas särskilt mycket, och blir det något blir det snarare att 3-årsbegagnade bilar blir lite attraktivare.
#1160580
sorsj skrev:Observera att den förslagsvis höjda skatten gäller under bilens första 3 år, sedan återgår skatten till (ungefär) nuvarande nivå. Alltså bör begagnatmarknaden inte påverkas särskilt mycket, och blir det något blir det snarare att 3-årsbegagnade bilar blir lite attraktivare.
Åhå, det var skillnad.
av BennyL
#1160598
Fast det som inte pratas om så högt är att även skatt på nuvarande bilar kommer att höjas, dels att brytgränsen flyttas från 111g till 95 co2 samt att det blir ett vikttillägg som gör ett par hundringar på en bensinbil och typ en 5-hundring på en diesel så... nä, inte bara nya bilar från juli 2018
#1160600
BennyL skrev:Fast det som inte pratas om så högt är att även skatt på nuvarande bilar kommer att höjas, dels att brytgränsen flyttas från 111g till 95 co2 samt att det blir ett vikttillägg som gör ett par hundringar på en bensinbil och typ en 5-hundring på en diesel så... nä, inte bara nya bilar från juli 2018
Jag fattade det som att även detta gäller på nyare bilar? lite som det redan finns två regler för fordonsskatt: Bilar före någonting betalar per vikt och efter per koldioxid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/b[…]

Det går inte att öppna tanklocket

Har en sprillans XC60 T6 laddhybrid 2025. K&oum[…]