Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg i tillbehörskatalogen till V90 att det verkar vara en kylarslangsansluten elvärmare som höjer tempen på motorn ca 20-30 grader.
Cirkulerar den vätskan så hela motorn, inklusive oljan, värms upp?
Blir det effektivare att bara värma blocket?
Hur mycket höjer dieselvärmaren motortempen? Och hur länge behöver den vara inkopplad för det?
Om det nu har någon sexuell betydelse så D4.
En elektrisk ljummar bara på motorn lite.
Dieselvärmaren värmer motorn och kupén. Har du möjlighet så ta både elvärmare och diesel. Elvärmare använder du hemma i garage och diesel på jobbet eller köpcentrets parkering.
10-15 minuter skulle jag säga, medan elvärmaren behöver 1,5-2 timmar.
En slangvärmare skall klara av att värma ca 30-35 grader över omgivningstemperatur, medan tidigare lösningar som en del använder med plattor på tråget eller blocket inte ger lika mycket utan en stor del går till att värma omgivningen...

Jag kör min dieselvärmare 20-40 minuter för att få avisade rutor. Är det som nu, straxt under nollan på morgonen så räcker 20 minuter ganska bra, vill man ja det varmare så kör man längre. På 20 minuter så är tempnålen (ja, jag vet att den är lite hittepå) mellan botten och normalläget.
Äger du alltså redan bilen och den har dieselvärmare? I så fall tycker jag bara det finns skäl att överväga montering av elvärmare om du ofta står parkerad på ställen där dieselvärmaren inte går att använda.
Tack för informationen ni alla.
Äger inte bilen ännu. Den står på jäsning.

Vad jag förstått så eftermonteras elvärmare ändå på en ny (V90). Står nästan aldrig på plats där dieselvärmare inte fungerar.
Jag skulle välja dieselvärmare och eventuellt fast monterad batteriladdare. Som tidigare nämnts så värmer dieselvärmaren även kupén, vilket en elektrisk värmare inte gör om man inte väljer till en kontakt i kupén.
Har numera dieseldriven värmare och kommer inte gå tillbaka till elektrisk, så skönt att slippa uttaget i kupén för kupéelementet.
Om du inte beställt bilen än eller fortfarande kan ändra beställningen gör du väldigt klokt i att lägga till dieselvärmare med VoC om du nu inte redan gjort det tillvalet. Så vitt jag vet finns ingen standardmonterad extravärmare i V90 och dieselvärmaren behövs inte bara som parkeringsvärmare utan även som tillskottsvärmare för att hålla kupé- och motorvärme uppe under gång när det är rejält kallt (-10 eller därunder). Att dieselvärmare inte längre är standard på bilarna ens i egenskap av tillskottsvärmare under gång är nytt för Volvo och jag tror att bilar som saknar värmaren riskerar att bli ordentligt kalla inte bara när man kör utan också på begagnatmarknaden. Det blir också svindyrt att eftermontera värmaren (om Volvo överhuvudtaget gör det möjligt) och VoC går överhuvudtaget inte att eftermontera.

Om du sällan eller aldrig står parkerad så att dieselvärmaren inte kan användas bör du som uniformerad föreslår överväga fast monterad batteriladdare snarare än elektrisk värmare som komplement. Men om det är någon vits eller inte beror på hur enkelt det är för dig att underhållsladda. Själv klarar jag mig bra utan underhållsladdning för det mesta trots flitig användning av bränslevärmaren och trots att jag oftast kör korta sträckor på vintern. Men jag kör inte heller värmaren mer än någon kvart före avfärd för det mesta. Det räcker ändå skapligt så länge temperaturen bara är några få grader under nollan.
Kontakt i kupén bekommer mig inte. Och om det blir elektrisk blir det självklara med kupékontakt.

Har, som det ser ut nu, fram till sista augusti att ändra mig. Men har redan lagt på stora paketet (VOC-värmare).

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]