- sön 19 mar 2017, 22:10
Har V90 T8 en kardanaxel? Eller har jag beställt en AWD med endast en liten elmotor bak?
Moderator: Moderatorer
sorsj skrev:Trådrubrikens fråga leder mina tankar vidare lite grann.Har nu kört 1000 mil i min T8, och ser inte på detta som ett problem. Det ända tråkiga är att man inte kan köra med fyrhjulsdrift på ren el. Slänger man i AWD så startar bensinmotorn direkt. Detta är en begränsning i arkitekturen, men den kan jag leva med. Är ju inte så ofta det behövs AWD. Med det sagt så krafsar den sig fram precis över allt i AWD-läget. Ska erkänna att jag var lite fundersam på hur det skulle fungera innan jag fick bilen, men efter en vintersesong på vägarna så är jag såld.
I Volvos presentation av nya bilar (i broschyrer och pressmateriel) är det numera design som tar upp mesta platsen; teknikinformationen är generellt tunnare. Just detta att T8 inte har AWD annat än genom elmotorn bak är faktiskt inte så väl belyst i åtminstone de broschyrer jag läst.
Man kunde möjligen bli lite betänksam över att bilen är bakhjulsdriven som ren elbil men framhjulsdriven i 'normal' bensinmotordrift. Eftersom ingen testare verkar ha upplevt det som ett problem så är det kanske bara en teoretisk invändning?
sorsj skrev:Trådrubrikens fråga leder mina tankar vidare lite grann.Som ägare av en V60 D6 kan jag berätta att när det är halt är det uppenbart att den har bakhjulsdrift. Den sladdar mycket gärna. Antisladd går så klart in om det blir för mycket, men den tillåter i alla fall en tydlig driftning. Jag upplever att mina BMW:s antisladd gick in tidigare än Volvons. Jag tycker det är roligt, men det finns nog de som kan uppleva det som nervöst eller obehagligt. Och framförallt ovanligt.
I Volvos presentation av nya bilar (i broschyrer och pressmateriel) är det numera design som tar upp mesta platsen; teknikinformationen är generellt tunnare. Just detta att T8 inte har AWD annat än genom elmotorn bak är faktiskt inte så väl belyst i åtminstone de broschyrer jag läst.
Man kunde möjligen bli lite betänksam över att bilen är bakhjulsdriven som ren elbil men framhjulsdriven i 'normal' bensinmotordrift. Eftersom ingen testare verkar ha upplevt det som ett problem så är det kanske bara en teoretisk invändning?
JES1 skrev:Håller helt med, det här har varit en av de bättre vintrarna med bil.sorsj skrev:Trådrubrikens fråga leder mina tankar vidare lite grann.Har nu kört 1000 mil i min T8, och ser inte på detta som ett problem. Det ända tråkiga är att man inte kan köra med fyrhjulsdrift på ren el. Slänger man i AWD så startar bensinmotorn direkt. Detta är en begränsning i arkitekturen, men den kan jag leva med. Är ju inte så ofta det behövs AWD. Med det sagt så krafsar den sig fram precis över allt i AWD-läget. Ska erkänna att jag var lite fundersam på hur det skulle fungera innan jag fick bilen, men efter en vintersesong på vägarna så är jag såld.
Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]