Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Ja en elmotor bak, dock inte så bara, den har alltid kraft att leverera, gör bilen både tystare och snålare och ger ett bra skjuts framåt.
Själva samspelet mellan motorerna är väldigt bra i grunden, vill man kan även polestar göra det något bättre men du kommer även utan, vara mycket nöjd.
T8 är den bästa motoralternativet jag någonsin haft.
av least
OT men ändå OnT: Kikar man på Twin Engine baserad för den "lilla" plattformen CMA, så verkar det som att man inte kommer att kunna köpa en mindre Volvo som har hybrid-drivlina och AWD. Det finns ingen elmotor vid bakhjulen.
av sorsj
Trådrubrikens fråga leder mina tankar vidare lite grann.

I Volvos presentation av nya bilar (i broschyrer och pressmateriel) är det numera design som tar upp mesta platsen; teknikinformationen är generellt tunnare. Just detta att T8 inte har AWD annat än genom elmotorn bak är faktiskt inte så väl belyst i åtminstone de broschyrer jag läst.

Man kunde möjligen bli lite betänksam över att bilen är bakhjulsdriven som ren elbil men framhjulsdriven i 'normal' bensinmotordrift. Eftersom ingen testare verkar ha upplevt det som ett problem så är det kanske bara en teoretisk invändning?
av JES1
sorsj skrev:Trådrubrikens fråga leder mina tankar vidare lite grann.

I Volvos presentation av nya bilar (i broschyrer och pressmateriel) är det numera design som tar upp mesta platsen; teknikinformationen är generellt tunnare. Just detta att T8 inte har AWD annat än genom elmotorn bak är faktiskt inte så väl belyst i åtminstone de broschyrer jag läst.

Man kunde möjligen bli lite betänksam över att bilen är bakhjulsdriven som ren elbil men framhjulsdriven i 'normal' bensinmotordrift. Eftersom ingen testare verkar ha upplevt det som ett problem så är det kanske bara en teoretisk invändning?
Har nu kört 1000 mil i min T8, och ser inte på detta som ett problem. Det ända tråkiga är att man inte kan köra med fyrhjulsdrift på ren el. Slänger man i AWD så startar bensinmotorn direkt. Detta är en begränsning i arkitekturen, men den kan jag leva med. Är ju inte så ofta det behövs AWD. Med det sagt så krafsar den sig fram precis över allt i AWD-läget. Ska erkänna att jag var lite fundersam på hur det skulle fungera innan jag fick bilen, men efter en vintersesong på vägarna så är jag såld.
av Primus

Som ägare av en V60 D6 kan jag berätta att när det är halt är det uppenbart att den har bakhjulsdrift. Den sladdar mycket gärna. Antisladd går så klart in om det blir för mycket, men den tillåter i alla fall en tydlig driftning. Jag upplever att mina BMW:s antisladd gick in tidigare än Volvons. Jag tycker det är roligt, men det finns nog de som kan uppleva det som nervöst eller obehagligt. Och framförallt ovanligt.
av Jacobsson
JES1 skrev:

Har nu kört 1000 mil i min T8, och ser inte på detta som ett problem. Det ända tråkiga är att man inte kan köra med fyrhjulsdrift på ren el. Slänger man i AWD så startar bensinmotorn direkt. Detta är en begränsning i arkitekturen, men den kan jag leva med. Är ju inte så ofta det behövs AWD. Med det sagt så krafsar den sig fram precis över allt i AWD-läget. Ska erkänna att jag var lite fundersam på hur det skulle fungera innan jag fick bilen, men efter en vintersesong på vägarna så är jag såld.
Håller helt med, det här har varit en av de bättre vintrarna med bil.
T8 är en lyckad drivlina trots att jag var skeptisk i början har mina fördomar varit i onödan.
av tunnis
Fast om man kör i låst elläge är väll bilen bakhjulsdriven och det kan ju inte vara någon höjdare vintertid ?
Då är Mercas lösning med konstant awd oavsett el eller bensindrift klart bättre.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]