Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macattac
Jag har märkt att om jag kört lite mer inspirerat - därmed inte sagt som en dåre eller varvat till stoppet - fortfarande låtit lådan jobba som den vill. Några kortare accelerationer samt att jag bor på en höjd så det går ganska kraftigt uppför i några hundra meter - om jag då när jag kommer hem och stannar direkt stänger av motorn så går fläkten (i motorrummet) igång på högvarv någon minut. Ungefär som en turbotimer fungerar....är detta att jag fått ett måndagsexemplar eller har volvo byggt in en sån funktion för att turbon/motorn skall kylas av snabbare?

förklarar som en kratta men ni kanske förstår. Ska försöka ha sinnesnärvaro att filma det nästa gång.
av macattac
ok...första volvon så det visste jag inte. har inte upplevt det på andra märken...inte så otroligt markant i alla fall.
Användarvisningsbild
av Perra83
Med en turbotimer ska motorn fortsätta gå.
De gånger jag har kört hårt avslutar jag alltid med lite lugn körning. Ytterst sällan som fläkten fortsatte gå.
av macattac
Perra83 skrev:Med en turbotimer ska motorn fortsätta gå.
De gånger jag har kört hårt avslutar jag alltid med lite lugn körning. Ytterst sällan som fläkten fortsatte gå.
ja därför jag skrev "turbotimer"....jag har haft apexi turbotimer på den tiden man levde i FnF-fantasierna :)
Men jag har aldrig upplevt att fläkten går på högvarv som den gör på V90n...det enda jag kom fram till var den liknelsen...eller måndagsexemplar. Men då har jag nu fått förklarat att det är normalt på Volvo så det tackar jag för.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]