Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Har nyligen beställt en ovanstående.
Vi har under drygt en och en halv månad klämt, känt, provkört över 15 gånger (ibland CC och XC för att testa utrustning som inte funnits på rena 90). Vi började närma oss när vår nuvarande bild blev totalskadad i en trafikolycka. Tur i oturen att vinna påbörjat jobbet med ny bil. Annars vete tusan här hög ångest- och stressnivån hade varit.
Efter inledande stök med försäkringsbolag, sjukbesök och allt vad det heter så skrev vi på.
Vissa smådetaljer har vi dock inte riktigt bestämt oss för men kan ju ändra oss länge till.
Tänkte här påbörja en långkörare där jag sedan återkommer med mer information alltså eftersom samt när den är levererad statistik på förbrukning med mera.

Några funderingar:
Färg? Varit inne på musselblå, electric silver och eventuellt luminos sand.
Jag orkar inte vara så petig med tvätt (aldrig maskin dock) så stor del av tiden lär den vara mer eller mindre skitig. Särskilt vintertid...
Musselblå tycker jag om men ju fler jag sett, i rent och skitigt skick, desto mer tycker jag den är för murrig och tråkig om det inte är strålande sol och nytvättad.
Kvar är då sand och electric.
Sand är fin men lite tråkig. Electric...det är något som tilltalar mig där men vet inte riktigt vad.
Vad tycker ni?
Om det måste göras små lagningar (stenskott exempelvis) eller större lagningar?

Android auto verkar knappt finnas en fungerande version i en bil att prova.
Är det värt det? Man får ju en extra usb om inte annat...
Insynsskydd bak är ju riktigt dåligt tyvärr. Är det ens lönt att fundera på elektriskt?

Specifikationer just nu:

Paket: Business Advanced, Klimatpaket VOC, Loungepaket, Teknikpaket Pro
Färg: Electric Silver Met. 477
Klädsel: Charcoal textil/läder R200
Modell: V90
Modellår: 2018
Motor: D4 190hk
Styrning: Vänsterstyrd
Utrustningsnivå: Momentum
Växellåda: 8-stegad Automat AWD

Extrautrustning
Akustik rutor
Aut avbländande inner och ytterbackspeglar
Bagagerumsmatta formgjuten.
Baksätesvärme
DAB RADIO (DIGITAL)
Digitalt kombiinstrument
Dimljus (LED) med kurvljus i främre spoiler
Dragkrok, halvautomatisk
Drive mode settings.
Elmanövrerad förarstol m.minne
Eluppvärmd ratt
Eluttag 230 volt i bakre tunnelkonsol
Fjärrkontroll
Head Up display
Intellisafe Surround
Klimatanläggning, 4:a zoner + kylt handskfack
Parkeringshj. fr.o bak med halvaut parkeringsass.
Parkeringskamera 360°
Programmerbar bränslevärmare
ROAD FRICTION INDICATION
Sensus Navigation
Solgardin bakre sidodörrar
Spolarmunstycken, eluppvärmda.
Strålkastare dynamisk LED
Stänkskydd, fram och bak
Vinterhjul continental dubbad aluminiumfälg
Volvo on Call

Domkraft samt hjulnyckel (ej reservhjul) - om det inte var med så skulle de slänga i det ändå.
av filippb
Som jag förstår det är det manuella insynsskyddet rätt dåligt med en svag konstruktion. Det automatiska fungerar däremot väldigt bra eftersom man så gott som aldrig behöver dra och rycka i det själv, har fått det på min och är väldigt nöjd.

Alternativet är såklart att ta ut det helt men jag kan tänka mig att det blir lite mer buller bakifrån
av filippb
Andra som haft problem kan säkert beskriva bättre men jag tror det är både spärrar som släppt och haspar som gått av.

Ingen här på forumet verkar särskilt imponerad av det manuella skyddet, så har du planer på att faktiskt använda det så skulle jag lägga på det automatiska.
av perhall
Electric Silver är en snygg och elegant färg. Smuts märks inte så mycket. Men har också funderat på det här med skador och om omlack blir lika bra som på t ex en vanlig silver.
av perhall
Electric Silver är en snygg och elegant färg. Smuts märks inte så mycket. Men har också funderat på det här med skador och om omlack blir lika bra som på t ex en vanlig silver.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag hade electric silver på min förra bil och mer lättskött färg finns nog inte, har Seashell idag den är snarlik luminos sand, men den ser snabbt skitigare ut än electric, så vill man tvätta så lite som möjligt är electric bästa valet och det är en snygg färg ochså, tycker jag.
av Gorban
Det elektriska insynsskyddet fungerar alldeles utmärkt och jag skulle inte vilja vara utan det. Jag kan även rekommendera den vändbara bagagerumsmattan. Filt på ena sidan och gummi på den andra. Den formgjutna ser väldigt plastig ut.

Jag antar att du bor i ett av de få områden i Sverige som har digitala radiosändningar eftersom du har beställt DAB-radio?
av macattac
DAB Radio. Vad ska du med det till? Sverige kommer ej att gå över till digitala sändningar, och i apparna har du TuneIn så då kan du lyssna på valfri station över "the interweb".

Jag hade tagit bort tillvalet och valt något annat. Men smaken är som röva....
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]