Jonathan81 skrev:Är det någon som vet varför inte Xenon är bas belysningen på en så kallad premiumvagn som s/v90??
Hur man kan slänga dit halogen är för mig märkligt.....
Jag jobbar med bl.a ljuskällor men inte i bilbranschen. Halogen ersattes av xenon som ger det eftertraktade dagsljusliknade ljuset vid ca 6000 grader Kelvin som man ville åt. Det ger ett vida överlägset ljus jmf. med halogen men med två större nackdelar. Brinntiden på gasurladdningslamporna samt värmeutvecklingen. Inom bilindustrin har man dock lyckats lösa det ganska bra. Men xenon var dyrt från början som tillval på bilar och är en idag en dyrare lösning jmf. med halogen.
Idag ersätter LED xenon i stor utsträckning. LED ger i stort sett samma ljus och framför allt färgtemperatur med den skillnaden att det är en mycket billigare teknik. Dessutom har LED inte samma nackdelar vad det gäller brinntid och värmeutveckling då LED är dioder istället för gasurladdningslampor.
Således har biltillverkarna i stor utsträckning gått tillbaka till halogen som instegsbelysning på sina basmodeller och erbjuder LED som det lyxigare (och dyrare) alternativet, till en större förtjänst då LED är en billigate teknik jmf. med halogen för tillverkarna.