Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike68
Har provat att köra lite i ecoläget nu och under en resa på 9 mil var snittet 4,2l/100km.
Vid pumpen har den hitills dessutom tagit ngt mindre än färddatorn angivit.
En annan resa låg den nedåt 3,7 fyra mil i sträck (de två högsta staplarna är stadskörning nedan)!
IMG_0139.PNG
IMG_0139.PNG (912.9 KiB) Visad 1810 gånger
IMG_0140.PNG
IMG_0140.PNG (123.89 KiB) Visad 1801 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Varje gång jag läser sånna här inlägg undrar jag alltid över att INGEN i min bekantskapskrets, kollegor el att jag en känner nån som känner nån som har fordon som ens förbrukar i närheten av det man läser här.

Pratade med en kollega i morse som plockade ut en V90 D4 FWD för 2v sedan, igår gjorde han en tripp på 77mil enkel väg, körde efter hastigheten, då han tankade upp kärran slutade det på 0,82 och det tyckte vi var riktigt bra för en koloss som V90

jaja bara att bita ihop...
av Mike68
Snittet på hela tanken blev 0,54 och då var det en del stadskörning också samt mätt vid pump (73 mil och ganska mycket kvar i tanken). Kört 5-10 över skylthastighet och även 10 mil i 120.
av Mike68
Här är sträckan med motorvägskörning, spenderade runt 30 min i köer genom göteborg resten motorväg.
Obs ej i Eco-läge, verkar som den drar ca 0,05l/mil mindre i Eco.
IMG_0143.PNG
IMG_0143.PNG (15.8 KiB) Visad 6073 gånger
av Flajjan
Måste säga att jag är inte speciellt imponerad av 0,82 på en D4 FWD, nu vet jag inte hur han kör.

Min bil har bara gått 39 mil, V90CC T5 AWD aut. 0,93 står den på, då har jag legat 10-20 över på motorväg, stadskörning, kökörning..
Användarvisningsbild
av Derank
för mig är 0,82 helt normallt och som jag sa, jag har aldrig sett de förbrukningssiffror det talas om här och ingen i min närhet heller. Och jag har själv kört så många olika bilar genom åren på nya och gamla och de siffror som det talas om här har jag aldrig sett på någon bil.

Jag borde ju ha stött på någon Volvoägare genom åren som kunnat visa mig en deklarerad förbrukning som är i närheten av det man ser här.
Jag gjorde själv ett litet test med min XC60 D4 awd auto som snittat 1,1 på 2000mil. Jag återställde bilens ecu till orginal, alltså inget trim, har slagit av autovärme, rattvärmen, runmpvärmen och värmen på bakrutan

haft ACn avslagen, inte kört bränslevärmaren morgon middag och kväll som jag brukar, kört som en riktig segpropp, inga häftiga accelarationer, inte varvat över 2000rpm, kört 44mil nu och som det ser ut nu ligger jag på ca litern, får se vad det blir när jag tankar upp den, enligt färddatorn ligger jag på 0,82 men det stämmer inte för fem öre.

Mest bara ett test för att se om det överhuvuvudtaget går att komma i närheten av alla andras otroliga siffror.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
Vår D4 CC aut går också att köra snålt.
Här är till/från jobbet olika dagar. Ena dagen gick det sakta och jag höll farten. Den andra rullade det på fortare och var även mer stopp i korsningar. Ungefär lika del 100/70/80/110 väg.

På en längre resa (20 mil) med full packning och takbox drog den 6,3. Mestadels 10km/h över gräns och mycket farthålllare.

Har bara tankat en gång än och då blev snittet 7,2. Första tanken brukar vara lite missvisande.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Derank
visst, enligt VOC har jag ochså enstaka turer där bilen verkar gå på luft, men det stämmer som sagt inte i verkligheten, du säger ju själv att då du tankade upp bilen blev snittet 0,72, där har du ju svaret.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]