Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startar en tråd om en sak som slagit mig sedan jag hämtade ut min V90 CC...
I media kan man idag läsa om att det troligen kommer ett förbud mot användande av mobiltelefon under körning.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... om-ratten/

Jag kan nog uppleva att hanterandet av touchskärmen i 90-serien är att,i det närmaste, jämställa med att fippla med en mobil vid körning.
Vad tycker ni andra? Nog tar den uppmärksamheten från vägen precis lika mycket som om man håller på med mobilen? Tror ni att vi står inför ett förbud att hantera touchskärmen i samma veva? Vore lite halvjobbigt att inte kunna ändra värmen m.m. utan att behöva stanna först! :mrgreen:
Och ja, jag vet att mycket kan skötas via röstkommando men ändå...
Finns företag som kräver att man stannar för att prata i telefon, även med Bluetooth.
Var nära bli påkörd förra veckan av person som satt med telefon i knät och kollade på telefon.
Nog tar mobilen bort mycket uppmärksamhet från bilister idag och du har nog rätt att displayen kommer göra samma.
Min fru har en A3 och där sitter att rattar till stereo mm bredvid växelspaken. Lätt att lära sig och jag kollar knappt på skärmen i hennes bil.
Du har sagt det själv, redan efter två veckor med bilen styr jag mycket med röstkommandon. :wink:
Sedan gäller i princip att allt man gör när man tappar koncentrationen på trafik i 2-3 sekunder är tillräckligt, jag använder mobilen ytterst sällan pga en incident för ca 10 år sedan och med handsfree då jag blev varse hur snabbt något kan hända.
Tycker inte att jag har bättre eller sämre koll framåt när ja kör bil nu mot förr.
Vad är det som ni gör på skärmen som kräver sån uppmärksamhet?
Inställningar och sånt gör man hemma i garaget. Slå på vindrutevärmen eller värmen i backspeglarna tar inte blicken från vägen mer än några tiondelar.
Och testa gärna hur mycket ni kan förenkla röstkommandon, justera hastig utifrån hur ni pratar.
För mig fungerar det t.ex. att säga "synka temp", så man behöver inte tjata hela meningar.
Om du köpt B&W samt kör Spotify så finns det rätt mycket att pilla med såsom listor och ljudinställningar. Då det inte finns något "verktyg" att hoppa mellan ikonerna med som i tex BMW, Audi och Mercedes så måste i alla fall jag titta mer på skärmen för att pricka rätt. Dessutom får jag ofta trycka mer än en gång på skärmen eftersom det ofta skumpar när man kör och då råkar man flytta fingret lite i sidled vid trycket varför det inte registreras. Kommer från Mercedes och jag har inte bestämt mig ännu om vilket system som funkar bäst för min del men det lutar åt att det borde finnas både joystick och touch-skärm.

Jag tror att Pilot Assist är en förutsättning för Sensus...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det är ju lite dubbelmoral i det hela, biltillverkarna stoppar in mer och mer skitappar och större tuchpaneler i bilarna och tar bort allt vad reglage och knappar heter så folk kan snart inet blinka utan att ta blicken från vägen.

Där har du väl fördelen med hederliga reglage, du behöver ju aldrig titta vad du ska göra, du vet vart allt sitter, jag slår tom de nummer jag ringer mest, utan att titta på sifferknapparna på mnittkonsollen.
Derank skrev:och röststyrning är ju bara så B i min värld, men det funkar väl i vissa fall det ochså,
Det är nog bara jag som är lite äldre och konservativ som gillar röststyrning i bilar (körkortet har passerat en bit över 40-års strecket) :D
Varför leta efter en massa knappar när jag kan säga vad jag önskar.
Nä jag tror inte det beror på din ålder att du gillar röststyrning. Det är ju ett lika klyftigt som hypermodernt tillskott till arsenalen och allt annat än "B", särskilt när det gäller vissa typer av kommandon. Att mata in en ny adress i navin via knapptryckningar, även om det är virtuella knappar på en skärm, tar ju väsentligt längre tid än att göra det via rösten. Dessutom går det utmärkt att röststyra GPSen medan man kör utan risk för att ta alltför mycket uppmärksamhet från körningen. :D

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]