Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
Ska privatleasa en V90CC och valt till 21" fälgarna till sommardäcken.

Funderar på hur andrahandsvärdet på sånna fälgar är, är det värt att betala dom vid sidan av och sen behålla dom. Eller ska jag baka in dom i leasingen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
Intressant, vilken utrustningsversion får du med vid leasing och vad landar det på? Fälgarna vet jag inget om men det låter som något du borde baka in.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av drawman
Det är aldrig värt att lägga in tillbehörsfälgar i en privatleasingaffär. Eftersom Du kommer få betala 50% av dem under avtalstiden och inte får behålla dem när bilen ska lämnas tillbaka. Bättre att köpa de cash vid sidan om och behålla dem efter leasingen.
av bankb
drawman skrev:Det är aldrig värt att lägga in tillbehörsfälgar i en privatleasingaffär. Eftersom Du kommer få betala 50% av dem under avtalstiden och inte får behålla dem när bilen ska lämnas tillbaka. Bättre att köpa de cash vid sidan om och behålla dem efter leasingen.
Är andrahandsvärdet alltså högre än 50%? Har väldigt dåligt koll på vad det kostar köpa begagnade fälgar.

av bankb
Robbi skrev:Intressant, vilken utrustningsversion får du med vid leasing och vad landar det på? Fälgarna vet jag inget om men det låter som något du borde baka in.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Det blev tillslut en rätt välutrustad D4 PRO, med klimat och teknikpaket pro. Och sen med lite andra tillval.

Landar omkring 8000 kr i kostnad för bilen, service, däckförvaring, tvätt och rekond vid service.

Kommer ha bilen i 4 år och kör ca 6000 mil om året.

Bild

av dfa
bankb skrev: Funderar på hur andrahandsvärdet på sånna fälgar är, är det värt att betala dom vid sidan av och sen behålla dom. Eller ska jag baka in dom i leasingen?
Min erfarenhet är att andrahandsvärdet på kompletta däck är 50% eller mindre än nypris, generellt. Kanske lite bättre för 20" och större till nyare modeller just nu, men det beror nog på relativt liten tillgång.

Ser regelbundet helt nya 20" till V/S90 på blocket för ~15.000:- inkl. däck
bankb skrev:
drawman skrev:Det är aldrig värt att lägga in tillbehörsfälgar i en privatleasingaffär. Eftersom Du kommer få betala 50% av dem under avtalstiden och inte får behålla dem när bilen ska lämnas tillbaka. Bättre att köpa de cash vid sidan om och behålla dem efter leasingen.
Är andrahandsvärdet alltså högre än 50%? Har väldigt dåligt koll på vad det kostar köpa begagnade fälgar.

Om du med stor sannolikhet kommer leasa (eller köpa) en ny V90 igen om 3 år så är det bäst att köpa fälgarna vid sidan om så kan du använda dem igen på nästa bil. (eller om de passar på xc90/xc60/etc också?)

Begagnat efter 3 år med lite slitna däck är nog inte så mycket mer än 50%. Med lite otur kanske du fått någon skada som köpare kommer pruta på (men som du själv kan leva med på nästa bil).
av KrilleW
Tyvärr är det inte så enkelt att de beräknar restvärdet rakt av på en beställd bil. De berräknar ett restvärde på den nakna bilen, och tillvalsutrustning var för sig. Dvs. du kommer få betala i stort sett fullt pris på hjulen under 36 månader eftersom det inte är något som höjer restvärdet.

Jag privatleasar själv och säljaren visade mig hur systemet räknade ut restvärden på bilen. Paketen är det enda som håller ett högt restvärde. Fälgarna fick jag i stort sett betala fullt pris delat på 36 månader minus engångsrabatt på 12%.
av Lövet
KrilleW har helt rätt. Man utgår från en s.k. "ankarmodell"* som består av modell, motor och transmisson, och sedan justerar man upp med utrustning separat vid sidan om. Jag jobbar inte på Volvo men på en annan tillverkare som privatleasar en rejäl mängd massa bilar. Vi har restvärden per utrustningsdetalj och paket lite olika per modell.

* heter säkert olika saker hos olika märken men ni fattar nog
av bankb
Tack för alla inspel. Det är såklart många faktorer att tänka på.

Dock är det ju väldigt enkelt för mig att se exakt vad däcken skulle kosta i leasingkostnad totalt. Så tolkar jag er rätt så är det bra att lägga den i leasingen om kostnaden landar runt 50%? Men om det är högre är det mer tveksamt?

Tänker även att en stor del av kostnaden är själva däcken, och dom är ju absolut borta inom 48 månader med 6000 mil om året ;)

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]