Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Lite tankar och funderingar kring ett ev bilköp

Alt 1:
V90CC D4 AWD Business
Automat
Savile grå
Klimatpaket (ej VOC)
Läder komfort (bruna)
Drag fast
Vinterhjul dubb

Brutto 478770
Netto 428543

Alt två
V90 CC D4 AWD Business adv
Aut
Vit solid
Läder komfort
Klimatpaket (ej VOC)
Vinterhjul dubb
Drag fast

Brutto: 488670
Netto: 439543

Inga ramavtal i dessa två alt,
Har blivit erbjuden 158000 för min vita V70 D5 AWD 2012 som i dagsläget har gått 15600mil,
Ovanstående förslag kommer från Bra bil, (kunde få leverans i början på juli) väntar på min lokala förmåga Liljas, deras första förslag var på 443 på en V90cc d4 awd business, beställer jag på liljas får jag inte beräknad leverans förrän i sep

Erbjuden ränta 3,5%

Skall tilläggas att parallellt har jag två andra offerter liggandes, 158 i inbyte på Volvon
En Passat ALLtrack GTS 240hk exectutive edition med dragpkt, Metallic, dynaudio Netto: 405000
Dock går denna bort då sambon vägrar skinnstolarna (jag kan överleva med dem)

Eller sambons favorit (min oxå nästan) otroligt tråkigt men grymt praktiskt till alla resor till Dalarna trots att vi endast har 2 barn och vi är klara :D

VW Sharan 184hk DSG 4motion 7sits
Premiumpaket ( Led varsel, xenon, P sensor, manöverpanel bak klimat
Skinnstolar
Dragpaket (backkamera etc)
Metallic
18" Toulon
Parkvärmare med fjärr
Elbaklucka

Brutto 504 900, MEN de har ju aldrig kostat så mycket jag vet :D, men enligt listen ligger de på det innan alla miljoner kampanjrabatter hit och dit
Netto 398 000
Ränt 3,95%
av AndS
Nu vet jag inte de ekonomiska förutsättningarna, men när man börjar bolla runt med bilpriser på en halv miljon så är det mycket lätt att bli fartblind och 10-20-50kkr är lätt att dribbla bort i tillbehör som du kanske inte behöver.
Det som är intressant är hur mycket nya pengar du måste stoppa i vid ett bilbyte, oberoende av inbytespris och bruttopris.
Och vad tycker du en ny bil är värd per månad? Till slut är det bara du själv och sambon som vet vad ni behöver och vill ha. Här i 90-forumet är det mycket "måsten" som du inte kommer att klara dig utan :wink:
Håller med föregående inlägg. Lägg inte så mycket vikt vid vad andra tycker, speciellt inte här på forumet. Vi som "tycker" här är de nördigaste bilköparna och har nog en tendens till att tycka att "allt" är "viktigast". :lol:

När det gäller din jämförelse mellan de olika bilarna så spretar det lite, bortsett från CC. Jag hade gått på CC Business Advanced så att du får bl a den större digitala förardisplayen. Plockade ut en V90 CC Business Advanced i torsdags och är supernöjd! Hade helskinn i förra bilen men halvskinnet i CC är så jäkla snyggt tycker jag! Passar stilen på bilen, lite mer "tufft" utseende. Om du skippar helskinnet så kan du få i t ex Volvo On Call som är helt suveränt.

Vad gäller VW... Grymt bra bilar men vill du ha åtminstone liite känsla och "själ" i din bil så går de fetbort. Men det är min åsikt, tråkigare bilar får man leta efter. :-O)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Ser att du har haft en D5 awd polestar, tycker du inte att d4 awd är trött?

Beträffande digital förardisplay, värderar jag noll tyvärr, Skinn och aut är ett måste. Tittade på en halvskinn på liljas i Växjö, grymt snygg med 21" på utsidan och så öppnar man dörren och ser dessa tyg och några skinnlappar, kan dock hålla med om att de var helt ok att sitta, men som sagt inga skinnstolar

Beträffande VW, min bror har haft en Sharan, han saknar den hela tiden
I alltracken jag gillar motorn skarpt
Du ser, smaken är olika! :-)
Jo, D4 är klart tröttare än min förra bil men samtidigt upplever jag CC som en riktig glidarbil som inte uppmuntrar till fullgaskörning. Vi får se, kanske uppgraderar med Polestar senare!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jo polestar löser ju det problemet
Sen gillar jag de svarta railsen på business, dock så är de svartblanka listorna snygga på business adv

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]