Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar undra om det är något fel med det dynamiska LED på vår alldeles nya XC90. Det är en Inscription med tillvalt teknikpaket och har enligt all dokumentation Volvos dynamiska LED (i själva verket en av de viktiga anledningarna till bil- och utrustningsnivåval). Men nu har jag kört två kvällspass på motorväg, 2+1 och vanlig tvåfältsväg och vill påstå att ljuset fungerar i huvudsak som helljus med på/av-automatik, samma som på vår tidigare V70 II 2014. Vid de flesta (på motorväg praktiskt taget alla) möten bländar bilen alltså av till halvljus för att ca en halv sekund efter mötet åter gå upp på helljus. En ytterligare mystisk sak är också att kontrollampan i förardisplayen lyser blått hela tiden. Har gått igenom manualer och inställningsmenyer och kan inte hitta någonstans där dynamisk-LED-funktionen skulle vara avstängd. Den enda inställningsmöjligheten jag hittar är f.ö. om reaktionen ska vara 'långsam', 'normal' eller 'snabb', och den står på 'normal'.

Frågan är alltså: Ska funktionen verkligen vara så kass, eller är det något fel på vår bil?
Jag har haft körningar där jag upplevt mina strålkastare ungefär som du beskriver, men sedan har jag överraskats av hur väl det fungerar däremellan, ofta på mindra landsvägar. Så länge den blå helljusikonen lyser är systemet aktiverat. Ibland bländar systemet av fast man själv inte räknar med det, jag tror att det läser in externa ljuskällor på ett sätt som jag själv inte läser in, typ ljusa vägskyltar, ljuskällor vid sidan av vägen osv. På vägen hem från fjällen (på E4an) i vintras tyckte jag inte att jag hade någon helljusautomatik alls.

Antar att jag bara kan säga att du inte är ensam om upplevelsen. Jag har själv inte tagit tag i det än, men det finns Volvoverkstäder med särskilt utrustning för felsökning och kalibrering av automatiska strålkastare. Tänker ta tag i det någon gång...
"När helljuset är tänt lyser symbolen med blått sken. För LED-strålkastare gäller detta även om helljuset är delvis avbländat, d.v.s. om ljuskäglan lyser med något mer än halvljus."
Exyzäta skrev:Vad är problemet, att den bländar av? Det tror jag mötande är glada för.
Vad avser du med frågan? När det gäller adaptivt är det inte bara av/på avbländning utan ljusbilden ska istället anpassas så att det inte bländar.
Jag tolkar det som ts inte ser den anpassningen med sina ljus utan att den enbart gör av/på som vanligt halv/helljus.
AndS skrev:
Exyzäta skrev:Vad är problemet, att den bländar av? Det tror jag mötande är glada för.
Vad avser du med frågan? När det gäller adaptivt är det inte bara av/på avbländning utan ljusbilden ska istället anpassas så att det inte bländar.
Jag tolkar det som ts inte ser den anpassningen med sina ljus utan att den enbart gör av/på som vanligt halv/helljus.
Det var ingen fråga, bara ett konstaterande.
Exyzäta skrev:
AndS skrev:
Det var ingen fråga, bara ett konstaterande.
Du hade satt ett frågetecken efter därav min fråga och att jag var osäker på om du uppfattat hur adaptiv LED fungerar, dvs att den justerar ljusbilden och ingen "vanlig" av/på avbländning.
"När helljuset är tänt lyser symbolen med blått sken. För LED-strålkastare gäller detta även om helljuset är delvis avbländat, d.v.s. om ljuskäglan lyser med något mer än halvljus."

Ja jag har också läst det i instruktionsboken, men jag skulle ändå säga att fast symbolen fortsätter vara blå så har bilen faktiskt gått ner på halvljus; återgången efter mötet är också precis som när man får slå på helljuset igen. Om detta är normalt, måste jag säga att jag är besviken på funktionen. Hade väntat mig något helt annat.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]