Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crankshaft
Jag har just beställt en V90 T8 Twin Engine. Preliminär leverans i juli, men i väntan på denna fick jag låna en XC90 T8 med samma drivlina av hökar'n ett dygn för provkörning. Det var (naturligtvis) en trevlig upplevelse, men en sak gör mig lite förbryllad....

På kvällen ställde jag in förkonditionering (värmare) till lämplig tid på morgonen. När jag skulle ge mig iväg så uppfattade jag att det var den bränsledrivna värmaren som var igång. Varför det? Laddningen av hybridbatteriet var förmodligen klar långt före midnatt (och belastade därmed inte längre eluttaget), så då borde det väl vara logiskt att köra elvärme istället?

Bränsledrivna värmaren borde väl bara användas i två fall, dvs när bilen inte är ansluten till eluttag, eller laddning pågår (för att eluttaget då inte orkar med båda två samtidigt)?

Kan man ställa in max tid som elvämning resp bränsledriven värmning får pågå? I det förstnämnda fallet kan man ju (av både ekonomiska och miljömässiga skäl) acceptera en betydligt längre maxtid (och därmed större tidsfönster när man kan hämta en varm och gosig bil)….

Mycket tacksam om det bland alla snälla Twin Engine förare finns någon som kan kommentera....
Användarvisningsbild
av Hssonen
På en V60 TE går det att välja bort bränslevärmare i menyn, ifall man står i garage. då kör den bara elvärme.
borde finnas en meny i T8 för detta med :)
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Man ställer bilen i "innomhusläge". Tyvärr kan man inte göra det via appen utan måste ställa in det i bilen. Då kör den bara förvärmning via el.. Nackdelen (på V60.. Troligen också på XC90) är att värmaren inte är speciellt kraftfull så är det en massa minusgrader ute blir det inte riktigt varmt i bilen.. Is och sånt smälter och det blir skillnad, men det är inte som med bränslevärmaren där man kan få en t-shirtvarm bil.

Angående hur länge den värmer så ställer man in avgångstid (jag brukar plussa på 10-15min..) och då startar bilen själv värmaren när den tycker det behövs beroende på yttertemperatur.
av Crankshaft
XC90_Executive skrev:Har en XC90 T8. Den har inget inomhusläge, så det är den bränsledrivna som gäller för att värma.
OJ! Det låter ju helt snurrigt?

På vintern offrar man väl en stor del av möjlig körsträcka på batteri, eftersom man tar av kapaciteten till att värma bl a kupén med el. Då, om någonsin, hade det väl varit motiverat att köra bränsledrivna värmaren istället?

När bilen å andra sidan är ansluten till el, men inte använder denna för laddning (och det därmed finns "obegränsad" tillgång till el), så hade det väl varit självklart att använda elvärmaren?

Hur går detta ihop med ekonomi och miljöprofil?
av Jacobsson
Jag har inte testat om det finns ett rent el uppvärmt läge men tycker i alla fall att jag inte märker på bränslemätaren när motorvärmaren varit på i typ 40 min.
Jag hörde nånstans att den drar ca 1dl på 40min vilket inte är mycket.
I sådant fall skulle jag bara köra el uppvärmning just i garage (om det inte är ett varmt garage)
Tror miljöbesparingen ligger i att man på enbart 1dl bensin slipper starta en kall bil vilket i sig är dåligt för miljön?!
Jag kan garantera att jag inte är expert på området men har i alla fall en T8..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag vet att det inte finns något el-läge.

Väldigt effektiv värmare på vintern. Bilen blir isfri på ett kick! Jag har bockat i inställningen i klimatinställningen att den ska använda den bränsledrivna värmaren för att snabbare värma kupén med (under körning). Jag tycker det funkar smidigt. Annars blir det kyligt :wink:

Har inte kommit till något läge där jag behövt en värmare på bara el, men visst hade det varit trevligt att ha det valet ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Det var som faan.. Trodde dom gjort typ likadant som tidigare hybrid.

Värmaren som sitter i bör väl vara Webasto om dom inte bytt till XC90... Den drar i maxläget ca 6dl/h. Den kan gå på halv effekt med ungefär förbrukning på 3dl/h.. och kan också under tiden man har igång förvärmningen slå av sig helt om värmen uppnåtts, för att gå igång igen när temperaturen sjunker.

Så en typ vårdag med några plusgrader kanske det skulle kunna vara så lågt som 1dl på en halvtimnme.. men en iskall vinterdag drar det nog 3dl på en halvtimme.
Jag baserar det på hur dieselvärmarna i mina senaste bilar varit, och har inte full koll på vad som sitter i XC90 och om en bensinvärmare drar mer än en dieselvärmare.
av Crankshaft
Det låter ju totalt ogenomtänkt...

Finns det överhuvudtaget någon anledning till att inte köra elvärmaren när el finns tillgänglig från stolpe utan risk för överbelastning, dvs bilen ansluten, och laddningen är avslutad?

Naturligtvis kan man göra en "workaround" genom att sätta in en vanlig blockvärmare och uttag för kupéfläkt. På garageväggen sedan två separata uttag (ett för laddning och ett för värme), styrda av ett tidur. När det är dags för värme kopplar tiduret ur "ladduttaget", samtidigt som "värmeuttaget" kopplas in. På så vis undviks överbelastning om laddningen till äventyrs inte skulle vara klar då. Rent teoretiskt skulle det i o f s kunna innebära att man får värme, men inte fulladdat batteri, men det är ytterst osannolikt (eftersom laddningen nästan alltid kommer att vara färdig långt innan tiduret kopplar över till "värmeuttaget")

Visst går det, men skall man verkligen behöva krångla så med en ny och fin (och dyr) bil med miljöprofil? För Volvo borde det ju bara vara en mjukvaruändring?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja de är väldigt märkligt.. Kanske har dom inte samma slags elektriska värmare som sitter i V60-hybriderna.. Kanske inte sitter nån elektrisk värmare i den?
Hur är det med värmen när man kör i pure-läget när det är kallt?
Kan man stänga av auto-värme från binsinvärmaren?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]