Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike68
Min V90 kom med en vänsterdörr som passade dåligt, den satt lite snett och listen slöt inte tätt mot taket.
Min bedömning är att rutramen (den svarta delen) var 5mm för kort.

De har arbetat på dörren en dag för att få den så bra som möjligt men är så bra som möjligt acceptabelt?
Vad kan man begära?
Jag inser ju att hela dörren måste bytas om det ska bli bättre och då lör det väl bli färgskiftningar istället.

Som det är nu så är det nästan tätt mot taket men det har åstadskommits genom att rutramen böjts 5mm in mot bilen.
Det betyder också att framdörrens ram (b-stolpen) ligger några mm innanför bakdörrens ram (b-stolpen).
Den svarta delen i rutramen (b-stolpen) ligger för lågt i överkant och för högt i nederkant dvs den svarta delen är för kort.

Vad hade ni gjort/begärt?
Senast redigerad av 1 Mike68, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade begärt att de byter ut dörren.
Att du böjer rutramen är knappast ok, så begär en ny dörr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Håller med föregående. Böja rutramen låter, i mina övriga, riktigt amatörmässigt. Blir väl även andra spänningar för rutan om man gör så...
Användarvisningsbild
av sony
Har du bild på det
Användarvisningsbild
av sony
Det var inte snyggt. Hoppas Volvo tar ansvar och fixar det.
Mike68 skrev:Detta är väl det värsta, mot taket glipa trots att ramen är böjd inåt:
20170224_165513.jpg
Ny dörr, minst.
Bara att jaga på säljaren så att de löser det.
av mikeS80
Det där med dålig karosspassning är inget nytt tidigt i produktlivscykeln hos Volvo. Dessa bilder är över 10 år gamla och visar min nya S80 sommaren 2006. Då handlade det om dåligt inpassade dörrar, skärmar, baklucka och baklysen etc. Hur kan detta vara relevant i denna tråd? Det handlar om vad som en återförsäljare faktiskt kan göra med ett bra slutresultat och de kan göra men sällan slutar med ett bra slutresultat för kunden.

Att böja rutramen med 5 mm på en ny bil känns inte seriöst av din återförsäljare. Det vore intressant att veta om denna åtgärd ingår i en centralt lämnad instruktion från Volvo? Normalt inte bara en del som sitter fel om man hamnar i en situation att en del till slut uppfattas sitta fel. Att bygga en bil är som att lägga ett pussel med toleranser, så hamnar en del lite snett så behöver det inte märkas förrän sista delen skall på plats som då är omöjligt att få dit om alla passningar och karossveck skall harmonisera.

Normalt böjer man inte rutramen utan man justerar in dörren i överkant och nedkant (upp/ned) samt djupled (in/ut) men detta kan innebära att en perfekt teoretiskt inpassad framdörr inte harmoniserar med t.ex. framskärm eller bakdörr då någon av dessa inte sitter rätt.

Jag säger inte att Du har fel när Du säger att ”den svarta delen är för kort”, men jag tror att Du måste kika på fler positioner på framdörren mot andra delar som bakdörr, framskärm och takanslutning för att se helheten och sedan avgöra om problemet enbart ligger specifikt hos dörren.

Då jag tidigt uppfattade Volvos problem med karosspassning på sina nya modeller har jag gjort en hel del studier av dessa. Om sanningen skall fram så är min slutsats, om Volvo verkligen har fått alla mått rätt vid designen av verktygen har de verkligen inte gjort det lätt för sig i montagemomentet för det är få bilar man ser där inte ögat registerar att någon del upplevs sitta lite fel.

Innan Du går vidare på spåret att försöka byta dörr föreslår jag att Du formellt reklamerar felet och sedan ber din återförsäljaren att konsultera Volvo för att få en åtgärdsplan som Du sedan får godkänna.

Vad hände med min gamla S80 då? Jag fick en deal med min återförsäljare om en omleverans eftersom de aldrig fick till bilen. I mitt fall hade jag dock redan påpekat problemen innan leverans så detta var redan klart innan jag hämtade ut den.
DSC00690.JPG
DSC00690.JPG (1.2 MiB) Visad 1310 gånger
DSC00663.JPG
DSC00663.JPG (1.65 MiB) Visad 1292 gånger
Volvo 945 STARTAR EJ

Om den fortfarande har gnista, tänder den p&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]