Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ic00tope
Hej!
Jag undrar om det finns någon insatt kunnig på Volvos automatlådor.
Jag är framförallt nyfiken på skillnaden mellan den senaste 6-stegade och den 8-stegade greartroniclådan.
Enligt specen:
6-stegad låda har betäckningen AWTF-71 SC
8-stegad låda har betäckningen AWTG-81 SC
av dissonans
Framförallt märker man skillnad i utväxling (iaf var det så när de båda lådorna satt i V70 Classic). I övrigt märker man att de är nära släktingar, växlingarna blir dock lite mer påtagliga i den sexväxlade pga längre steg mellan utväxlingarna.
Har man råd så är den åttastegade att föredra.
av dfa
Vill påstå att man inte kan jämföra integrationen av den 6-stegade automaten i 90-serien med hur den upplevs i tidigare modeller.
Äger en MY16 V40 D3 (VEA) automat och en V90 D3 Aut och där V40n kan upplevas som ryckigare i växlingarna har V90n en oerhört mycket bättre samspel mellan motor och växellåda. Var tvungen att kolla specen och det är AWTF-71 SC i båda bilarna. En av de stora positiva överraskningarna faktiskt då jag inte provkört V90 D3 Aut. innan leverans. Är väldigt nöjd med den 6 stegade automaten i V90n och kan verkligen rekommendera den om man funderar på en D3a
av dissonans
Men att steget mellan varje växel blir större är ju ett faktum, likaså att utväxlingen på högsta växeln skiljer en hel del (7 km/h skiljer det mellan de båda lådorna vid 1000 varv/minut). Siffrorna uträknade på V90 D3 och V90 D3 AWD.

Du får be om nyaste mjukvaran till V40n ;)
av dfa
Absolut. Med 8 steg blir ju växlingarna tätare så det är ju att föredra om man har möjlighet. Men om man beställer en D3a så får man ju den 6 växlade, och jag vill bara dela med mig av att jag tycker den är riktigt bra och klart värd pengarna.

Får kolla om det finns något att göra på mjukvarusidan på min V40 :D
av ic00tope
Tack för infon.
Det blev en D3:a med den 6-stegade automatlådan som för övrigt hämtas på torsdag. Har bara testkört den 8-stegade. Ska bli intressant att se hur den känns och upplevs när man hänger på husvagnen också. :)
av Rattfrossa
ic00tope skrev:Tack för infon.
Det blev en D3:a med den 6-stegade automatlådan som för övrigt hämtas på torsdag. Har bara testkört den 8-stegade. Ska bli intressant att se hur den känns och upplevs när man hänger på husvagnen också. :)
Dela gärna med dig av dina intryck. Vi som väntar på en D3 FWD med den 6-växlade lådan är nog alla lite oroligt nyfikna på hur den upplevs jämfört med den fina 8-växlade varianten. Som tur är verkar ju omdömena här ovanför vara positiva så här långt.
av ic00tope
Rattfrossa skrev:
ic00tope skrev:Tack för infon.
Dela gärna med dig av dina intryck. Vi som väntar på en D3 FWD med den 6-växlade lådan är nog alla lite oroligt nyfikna på hur den upplevs jämfört med den fina 8-växlade varianten. Som tur är verkar ju omdömena här ovanför vara positiva så här långt.
Hämtade bilen i torsdags. Ett proffsigt och informativt överlämnande. Vi tillbringade en timme i och kring bilen och gick igenom allt.
Än så länge är jag lyrisk. Jag har ändå provat många bilar av olika märken, men denna sticker ut på många positiva sätt.
Ang. 6-växlade lådan så är den otroligt mjuk och fin, men rapp vid kickdown. Jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad mot den 8-stegade, i vart fall inte så det stör.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min erfarenhet med 6-stegade är lång. Har nu en XC70 D5 AWD.

Väntar på min V90 D5 AWD.

Har dock kört den nya lådan en del i både D4 men framförallt D5 och framförallt känns den snabbare. Det kanske inte är så men det beror nog på att den ligger mer på rätt växel/varvtal än den gamla sexstegade. Den sexstegade kommer jag bara överens med i sportläget. Även nedväxlingarna blir mindre dramatiska i den åttastegade och "tröskelvärdet" för kickdown känns mindre vilket gör att den känns följsammare.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]