Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Någon som har testat den och vad tycker ni? Hur funkar den?
av Gorban
Den fungerar riktigt bra, på motorväg och om det finns tydliga linjer på bägge sidor. Den varnar och ber dig hålla i ratten ca var 15 sekund men ibland går det flera minuter utan påminnelse. Det räcker med att vila handen eller ett par fingrar längst ner på ratten och lägga lite tryck på ratten för att den inte ska varna.

Pilot Assist fungerar bäst om den har en bil att följa även om det fungerar utan följebil. Den vill centrera din bil mitt i filen vilket ibland känns väldigt nära långtradaren till höger men det är en vanesak. Vid krypkörning i köer är den guld värd och då varnar den inte så ofta.

Användningsområdet för Pilot Assist är ändå något begränsat. Den adaptiva farthållaren är däremot guld värd och kan användas i tät trafik både på motorvägen och på andra vägar. Den klarar galant att en annan bil driver in i din fil framför dig så det blir inga ryck eller sena inbromsningar.
Användarvisningsbild
av sony
Tack
av kombi
Cross Traffic Detection fungerar riktigt bra.
Att backa ut från en parkeringsficka med skymd sikt på var sida blir lite tryggare.
Sensorerna ser mycket mer än vad föraren kan göra från förarplatsen.
Tydlig akustisk varning inledningsvis.

En sak som jag saknar när Pilot Assist är igång är en varning att den inte är tillgänglig längre.
Är man inte med själv så varnar den med "Styr bilen" och ljudsignal, men om körfältsmarkeringarna plötsligt försvinner så kopplas funktionen bara ur.
Det kan vara t ex nyasfalterat eller snö på vägen.
Händer det strax för en kurva så är det nog bra att vara med som förare.
Helt kan man inte överlåta körningen åt Pilot Assist.
Men en långtur på motorväg blir lite mindre tröttande när man inte behöver ha samma fokus på bilens placering i sidled.
Ju saktare man kör desto vingligare blir det, men som stöd i kökörning med automat är den suverän.
av raven76
kombi skrev:Cross Traffic Detection fungerar riktigt bra.
Att backa ut från en parkeringsficka med skymd sikt på var sida blir lite tryggare.
Sensorerna ser mycket mer än vad föraren kan göra från förarplatsen.
Tydlig akustisk varning inledningsvis.

En sak som jag saknar när Pilot Assist är igång är en varning att den inte är tillgänglig längre.
Är man inte med själv så varnar den med "Styr bilen" och ljudsignal, men om körfältsmarkeringarna plötsligt försvinner så kopplas funktionen bara ur.
Det kan vara t ex nyasfalterat eller snö på vägen.
Händer det strax för en kurva så är det nog bra att vara med som förare.
Helt kan man inte överlåta körningen åt Pilot Assist.
Men en långtur på motorväg blir lite mindre tröttande när man inte behöver ha samma fokus på bilens placering i sidled.
Ju saktare man kör desto vingligare blir det, men som stöd i kökörning med automat är den suverän.

Tack för svaret. Är räckvidden bra?
Ja det är ju lite konstigt att den inte säger till om den tappar bort sig. Jag trodde att den alltid varnar då den kopplas bort. Det var ju synd.
av Gorban
Ja Cross Traffic Detection är riktigt användbart. Fungerar för både bilar, cyklar och fotgängare.

Jag fick nytta av City Safety häromdagen i Tyskland också. En kille på cykel med ölflaska i handen kom cyklandes längs med vägen. Precis när jag skulle passera så vinglade han till ut mot vägen och då började min bil plinga och varna. Det var aldrig så nära att bilen behövde bromsa åt mig.
av kombi
Räckvidd Cross Traffic Alert 30 meter såg jag någonstans.
I ett P-hus är ju det fullt tillräckligt.
Och det är ju inte det andra fordonet som ska stanna utan ditt eget från låg hastighet.
Att backa ut på landsväg utan sikt åt sidan är det väl inte många som gör.

Ljudvarningen låter annorlunda och högre än nära-hinder-ljudet, typ stolpe eller bilen intill.
Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]

Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]