Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Genom åren har jag åkt ett antal bilar med luftfjädring. När de blir lite till åren har de alltid förvandlats till problem och en avgrund i kostnader och reparationer.

Kompressor, fjäderbäljar, tryckgivare, ventiler, slangar och kopplingar har med åren fallerat, det finns ingen ände på eländet. Lagom man har bytt en del pajjar nästa och blien är mest som en skadesjuten kråka med fjädrarna i botten.

Är det något man bör vara rädd för även på dessa bilar?
av Malmstroem
Luftfjädring fungerar numera nästan alltid bra på nyare bilar. Det är också bekvämt.

När de blir till åren så torde de problem du radar upp fortsätta att komma.

Jag har luftfjädring på en av bilarna. Jag kommer inte att ha kvar den i mer än tre år. :wink:

Vill du åka i en äldre bil bör den ha så lite utrustning som möjligt, och gärna "vanliga" stötdämpare och fjädrar. Det är inte utan orsak som äldre BMW 7-serie och Mercedes S-klass brukar vara billiga.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det kan förstås ingen svara på eftersom volvo inte sålt luftfjädring innan. Men precis som en fjäder är det slitdel, och kommer gå sönder efterhand.

Man kan förstås förvänta sej att nåt blir vanligare än det andra aka typfel. På samma sätt som att det aaaaalltid är fjädern VF som går av först på S40/V50.

Om 5-8 år börjar det märkas isf.
av Gorban
Jag har haft två BMW F11 med luftfjädring på bakaxeln. På bägge bilarna havererade en av luftbälgarna inom tre år och runt 8000 mil. Det verkar vara fler än jag som drabbades av detta. Även generationen tidigare av femserien hade flera typfel på luftfjädringen.
av perhall
Det är riktigt, åkte nyss med en kollega som har en E-klass med 18 000 mil, luftfjädringen paj så man får vänta en stund på att baken höjer sig innan man kör iväg...

Brukar ju stå i tester av gamla lyxbilar: undvik luftfjädring och värmare etc.

Å andra sidan kostar ju nya dämpare och ev. fjädrar till en med vanlig fjädring en slant, de slits ju också.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]