Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
Även solen har fläckar. Dagens (automatiska) fickparkering slutade på trottoarkanten, men väldigt rakt i alla fall.
IMG_20170128_125132.jpg
IMG_20170128_125132.jpg (384.03 KiB) Visad 727 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Hur användbart är egentligen det där? De enda ställen man fickparkerar på är ju i stan ( iaf jag ) och där har man ju oftast trafik/bilar bakom sig, så då gäller det ju att vara snabb, Jag kör då bara rakt fram och stannar och slänger i backen och svänger in på fickan så bakomvarande kan passera, jag har ju inte tid att stå och fippla allt för länge.

Går det så snabbt med den där automatiska parkeringen då?
Användarvisningsbild
av olsin
Derank skrev:Hur användbart är egentligen det där? De enda ställen man fickparkerar på är ju i stan ( iaf jag ) och där har man ju oftast trafik/bilar bakom sig, så då gäller det ju att vara snabb, Jag kör då bara rakt fram och stannar och slänger i backen och svänger in på fickan så bakomvarande kan passera, jag har ju inte tid att stå och fippla allt för länge.

Största problemet är jag själv, att jag vågar lita på systemet och hänga med att bromsa och växla när jag ska. Jag har bara haft bilen i en månad och det har inte hunnit bli så många fickparkeringar än, men tidigare i vecka klämde den in sig i en lucka som var cirka en meter längre än bilen och ställde sig snyggt en decimeter från trottoarkanten med en halvmeter framför och en halvmeter bakom med bara inbackning och korrigering framåt.

Den kan också backa in i en vanlig parkeringsficka också, så den är rätt så användbar.

För att svara på din fråga, så är den tillräckligt snabb. Definitivt snabbare än om jag skulle göra det själv. Det som jag upplever kan ta tid är att hitta en ficka, men det beror nog på att jag kör sakta för att vara säker på att bilen ska "se" luckan.
Användarvisningsbild
av Derank
Ok, nu har jag ju endast en XC60 och den är ju mindre än XC90 så en sådan kastar jag kanske in in i rutan lika lätt, var bara en fundering om det lång tid att parkera med automatiken.
Användarvisningsbild
av olsin
Derank skrev:Ok, nu har jag ju endast en XC60 och den är ju mindre än XC90 så en sådan kastar jag kanske in in i rutan lika lätt, var bara en fundering om det lång tid att parkera med automatiken.
På XC60:n hade jag backkamera och då svingade jag in rätt så snabbt i en lucka. Är dock inte överens med storleken på XC90 än, så om jag får återkomma om ett par månader så kanske jag har lite mindre "alternativ" fakta. :D
av Jacobsson
Jag är i grunden riktigt bra på att fickparkera, tycker inte det är stor skillnad från min gamla V70 faktiskt.
Man har riktigt bra sikt i XC90.
Men, jag tycker "kör in" läget är smidigt och riktigt snabb.
När jag kommer på gatan där jag ser en ruta slår jag på funktionen, när man är där och blinkar hittar den rutan direkt och sen är det bara i med backen, håll lätt på bromsen och vips man är inne.
MEN!!!
om kamerorna är för skitiga går det inte alls, den slår ifrån. Som många andra trådar tagit upp blir kamerorna rätt snabbt igenkletade, i alla fall i denna årstid.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Inga kameror på xc90, det är vanliga parkeringssensorer, men klart dom är känsliga för smuts de med.

Har också märkt att om trottoarkanten är väldigt låg att den kan vilja köra upp lite på den, annars tycker jag den är snabb och funkar rätt bra när man väl kommer ihåg att använda den :-)
av Gorban
olsin skrev:
Derank skrev:Hur användbart är egentligen det där? De enda ställen man fickparkerar på är ju i stan ( iaf jag ) och där har man ju oftast trafik/bilar bakom sig, så då gäller det ju att vara snabb, Jag kör då bara rakt fram och stannar och slänger i backen och svänger in på fickan så bakomvarande kan passera, jag har ju inte tid att stå och fippla allt för länge.

Största problemet är jag själv, att jag vågar lita på systemet och hänga med att bromsa och växla när jag ska. Jag har bara haft bilen i en månad och det har inte hunnit bli så många fickparkeringar än, men tidigare i vecka klämde den in sig i en lucka som var cirka en meter längre än bilen och ställde sig snyggt en decimeter från trottoarkanten med en halvmeter framför och en halvmeter bakom med bara inbackning och korrigering framåt.

Den kan också backa in i en vanlig parkeringsficka också, så den är rätt så användbar.

För att svara på din fråga, så är den tillräckligt snabb. Definitivt snabbare än om jag skulle göra det själv. Det som jag upplever kan ta tid är att hitta en ficka, men det beror nog på att jag kör sakta för att vara säker på att bilen ska "se" luckan.
Det framgår inte tydligt i manualen men man behöver inte aktivera parkeringshjälpen för att leta efter en lucka. Det är bara att köra längs med gatan och när man ser en lucka lägger man i backen och väljer sedan kör in på skärmen. Sedan aktiveras parkeringshjälpen. Så det tar inte längre tid än att parkera själv och det kan vara användbart om luckan är liten och man är stressad av bilar bakifrån.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]