- fre 27 jan 2017, 08:56
#1144397
Nu har jag inte kört cc:n, men jag har inget svårt att förstå vad Collin är ute efter och vad han menar. Jag tycker också det är ett snesteg i utvecklingen som pågått ganska länge att vissa biltillverkare gör vanliga bilar för stötiga. Jag har svårt att förstå(men inte svårt att acceptera såklart) att så många vill ha dessa stötiga bilar. Min upplevelse är exakt så som han skriver att detta utvecklingsspår inleddes av Audi och BMW som kalibrerade sina bilar för det tyska vägnätet. När dessa bilar sedan körs i Sverige blir det inte en match made in heaven. Om vi går tillbaka ca 10 år var vissa Audibilar grymt stötiga. Till råga på allt beställde många svenska köpare dessa modeller med sportchassi vilket gjorde dem, i mina ögon eller ryggslut, ganska värdelösa.
När man har testkört bilar med vanligt vs sportchassi har ju ofta bilen med det vanliga chassit varit snabbast på sk. älgtest. Inte sällan har man också bedömt att för Svensson är bilar som är något mjukare lättare att hantera än de styva. Det beror på att de styva tappar däckgreppet snabbare då den mjukare häver sig över däcken något mer och däcket behåller då greppet. Idag är nog antisladdsystemen så bra att det ur trafiksäkerhetsperspektiv är ointressant vilket chassi man väljer.
Audi och BMW har väl i dag lyckats ta ytterligare ett utvecklingssteg och minskat stötigheten men med bibehållen fasthet. Här känns det ju som att Volvo kanske ligger ett eller ett halvt steg efter. Att jag skriver så utan att ha provkört beror på hur "chassiexperten Stefan Karlsson som varit med och byggt den nya bilen" svarar.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,