Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har inte Aftonbladet Plus men det annonseras att Collin ska ha sågat V90 CC rejält där - vet någon vad han menar...?
Användarvisningsbild
av JanneP77
perhall skrev:Har inte Aftonbladet Plus men det annonseras att Collin ska ha sågat V90 CC rejält där - vet någon vad han menar...?
Collins vanliga dravel! Han använder väldigt hårda och krassa ordalag (som vanligt) när han sågar chassit som inte är exakt som på XC70... Lite underligt när de flesta andra som provkört (Teknikens Värld, Vi Bilägare m fl) inte har den åsikten om chassit... Hårdare än XC70 men ändå bra. Collin är nog bara bitter för att han inte får gunga runt i nån ny XC70 mer. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
Tycker det är bra att den är hårdare än XC70. XC70 med std-chassi och de åretruntdäck den ibland har sålts med var ingen trevlig kombination vid lite mer forcerad körning...

Håller med om att Collin inte är så kul...
av Pvpjtgb
Klippt ur AB Plus,

Stötig känsla
När Volvo nu gör sin största förändring av konceptet sedan XC70 fick ordning på allting år 2002 är det mycket som står på spel. V90 är en helt ny och betydligt större bil. Och konkurrensen blir hårdare för varje år.
I USA där nästan hälften av alla XC70 sålts och i Sverige som fortfarande är kärnmarknaden för Skogsmullen från Hisingen gäller det att behålla sina gamla köpare och i bästa fall dra till sig nya från Audi, Subaru, Mercedes och alla andra som vill dela på kakan.
Vi kör E14 från Östersund mot Åre. Det har regnat ett par dagar och vägen är mest en sliten svensk asfaltsträcka. Men asfaltskarvar och rester av den hårdpressade vinterbeläggningen skakar om rejält.
Jag brukar säga att Volvo XC70 är det mest bekväma man kan köra på svenska vägar där asfalten är grov, sliten, lappad, trasig och bilen är lika bekväm på sönderkörd vinterväg. Eller på skogsbilsvägen.
V90 Cross Country är stram och stötig. Vägen känns som en tvättbräda. Varje liten skarv eller ojämnhet skakar om. Hur gick det till?
”Men varför så stötig?”
Och ändå är testbilen utrustad med luftfjädring bak. Gamla Volvo XC70 gör fjädringsjobbet betydligt bättre med sin standardmonterade stålfjädring.
Jag får möjligheten att köra en XC70 Classic på samma vägar. Den har däck i dimensionen 215/65 16. Och det kan inte bli bättre. Ojämnheterna i vägen märks inte.
Jag frågar chassiexperten Stefan Karlsson som varit med och byggt den nya bilen.
– Varför är den så stötig?
Och han svarar med en motfråga:
– Tycker du inte att du har full kontroll när du kör bilen? Att den beter sig mycket bättre än XC70?
Och så förklarar han att problemet med en så mjuk (=komfortabel) fjädring som på XC70 är att man kan få genomslag på dålig väg, och att man då riskerar att tappa kontrollen.
Men jag som kört olika versioner och årsmodeller av XC70 kanske tusen mil eller mer har aldrig fått ett enda genomslag. Och aldrig känt mig osäker.
Lekstuga på Volvos chassiavdelning?
Stefan Karlsson, som själv är racing-förare, tittar förvånat på mig. Han är en del av den nya tysk-inspirerade kultur på chassiavdelningen som vill bygga strama bilar som Audi och BMW. Som fungerar perfekt på slät beläggning i Tyskland och i mycket hög hastighet. Men som glömmer bort att vi i Sverige har sliten, lappad asfalt, och dessutom en hel del tjälskador på våren.
Lika dålig beläggning som i USA, där Volvo har sin största marknad. Och han glömmer bort att de tyska finbilstillverkarna har mjukare fjädring anpassad just för marknader med dåliga vägar.
Bilarna i Åre har alla luftfjädring bak. Som kan ställas in i komfort- och sportlägen. Jag frågar Stefan Karlsson hur komforten är med det standardmonterade chassit.
– Lite styvare än luftfjädringesn komfortläge, svarar han.
Ännu styvare? Vad är det för lekstuga på Volvos chassiavdelning? Ska bilarna levereras med njurbälten?

Jag personligen är ute efter en bättre komfortkärra än vad V90 erbjuder, och om det Robert skriver stämmer, då är min beställning fellagd.
Väntar på att själv kunna testa ASAP och bilda min egen uppfattning.
av macattac
VA?! Collin som är en extrem volvo-vurmare i vanliga fall....i alla biltest som Volvo är med så är det (om inte volvo vann) "här borde volvo vunnit, men en ekorre hoppade i tallegren".....

Men nya 90-bilarna är väl för långt från gamla volvo för honom.....Collin = Löfven....
Användarvisningsbild
av JanneP77
Så här skriver Vi Bilägare;

"Vad är första intrycket?
– Att det här är en bil som hanterar vintervägar och dåliga vägar i allmänhet väldigt bra, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Bilen är höjd sex centimeter jämfört med vanliga V90. Två centimeter högre chassi. Fyra centimeter tack vare större hjuldiameter och lite högre profil. Sedan har Volvo arbetat om chassit och justerat massor av inställningar. Allt det här ger en riktigt stabil bil med bra åkkomfort på de flesta vägar".

Lekstuga på Volvos chassiavdelning?
Om det är som Collin skriver är det ju allvarligt och trist men jag har personligen svårt att ta hans hårda ord på allvar när andra journalister skriver tvärtemot honom. Kan det verkligen vara så illa? Eller lyckades han inte ställa om bilen från Dynamic Mode? :mrgreen:
av least
Collin verkar ha testat CC-modellen med XC70 som mall. Och då blir det så här, han anser att den nya bilen inte beter sig som klassikern och väljer att klassa det avvikande som "fel". CC är troligen fastare och inte lika förlåtande mot usel väg som XC70, men det behöver inte betyda att den nya bilen kräver njurbälte.
av KrilleW
JanneP77 skrev:
perhall skrev:Har inte Aftonbladet Plus men det annonseras att Collin ska ha sågat V90 CC rejält där - vet någon vad han menar...?
Collins vanliga dravel! Han använder väldigt hårda och krassa ordalag (som vanligt) när han sågar chassit som inte är exakt som på XC70... Lite underligt när de flesta andra som provkört (Teknikens Värld, Vi Bilägare m fl) inte har den åsikten om chassit... Hårdare än XC70 men ändå bra. Collin är nog bara bitter för att han inte får gunga runt i nån ny XC70 mer. :)

Glöm inte att Collin fått köra bilen och därför till skillnad från dig faktiskt kan ha en åsikt om hur chassit är ;)
TeknikensVärld är inte helt imponerade av chassit, även om de inte tar i från fotknölarna som Collin gör.

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cros ... en-390013/

Jag har inte heller kört bilen, men jag tycker inte det bådar speciellt gott att två motorjournalister har åsikter om chassit som inte låter lovande.
av Primus
Nu har jag inte kört cc:n, men jag har inget svårt att förstå vad Collin är ute efter och vad han menar. Jag tycker också det är ett snesteg i utvecklingen som pågått ganska länge att vissa biltillverkare gör vanliga bilar för stötiga. Jag har svårt att förstå(men inte svårt att acceptera såklart) att så många vill ha dessa stötiga bilar. Min upplevelse är exakt så som han skriver att detta utvecklingsspår inleddes av Audi och BMW som kalibrerade sina bilar för det tyska vägnätet. När dessa bilar sedan körs i Sverige blir det inte en match made in heaven. Om vi går tillbaka ca 10 år var vissa Audibilar grymt stötiga. Till råga på allt beställde många svenska köpare dessa modeller med sportchassi vilket gjorde dem, i mina ögon eller ryggslut, ganska värdelösa.

När man har testkört bilar med vanligt vs sportchassi har ju ofta bilen med det vanliga chassit varit snabbast på sk. älgtest. Inte sällan har man också bedömt att för Svensson är bilar som är något mjukare lättare att hantera än de styva. Det beror på att de styva tappar däckgreppet snabbare då den mjukare häver sig över däcken något mer och däcket behåller då greppet. Idag är nog antisladdsystemen så bra att det ur trafiksäkerhetsperspektiv är ointressant vilket chassi man väljer.

Audi och BMW har väl i dag lyckats ta ytterligare ett utvecklingssteg och minskat stötigheten men med bibehållen fasthet. Här känns det ju som att Volvo kanske ligger ett eller ett halvt steg efter. Att jag skriver så utan att ha provkört beror på hur "chassiexperten Stefan Karlsson som varit med och byggt den nya bilen" svarar.
Användarvisningsbild
av JanneP77
KrilleW skrev:
JanneP77 skrev:

Glöm inte att Collin fått köra bilen och därför till skillnad från dig faktiskt kan ha en åsikt om hur chassit är ;)
TeknikensVärld är inte helt imponerade av chassit, även om de inte tar i från fotknölarna som Collin gör.

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cros ... en-390013/

Jag har inte heller kört bilen, men jag tycker inte det bådar speciellt gott att två motorjournalister har åsikter om chassit som inte låter lovande.
Nu måste jag rätta dig lite här; Nej, jag har ingen åsikt om hur chassit är eftersom jag inte har kört bilen än. Det jag har en åsikt om är Robert Collins sätt att uttrycka sig. Och tro mig, det är inte första gången han skriver på ett sätt som låter som "sanningar"...
Om han har rätt är det förstås väldigt tråkigt men om det är så illa som han skriver, lär inte Volvo ha provkört bilen överhuvudtaget.
Hur bilen är i verkligheten återstår att se, har svårt att tro att den skulle vara hårdare satt än V90...

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]