Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Nu har jag haft bilen i 2 dagar :)... det mesta känns riktigt bra men...jag gillar ju musik, var rätt så nöjd med HP på min gamla XC60 (2014), men i S90, så känns framförallt basen mycket klenare. Först trodde jag faktiskt att det är något fel med anläggningen ?:-/ .
Tog för givet att HP i S90 bör vara minst lika bra.
Gillar bas, lite fylligare ljud, mina ljudinställningar är som i bilden:

Vad tycker ni andra med HP i era V90/S90?
Bilagor
HPS90.jpg
HPS90.jpg (1.25 MiB) Visad 5151 gånger
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tycker samma om motsvarande anläggning i min XC90. Lite vasst mellanregister och inte tillräcklig "punch" i basen. Sämre än i mina tidigare V70 och XC70 med HP-ljud.

Fråga: Får du en balanserad ljudbild? Dvs låter ljudet "överallt"/från mitten, eller låter det som att det kommer /domineras från högtalarna i förardörren?
Sleeper skrev:Jag tycker samma om motsvarande anläggning i min XC90. Lite vasst mellanregister och inte tillräcklig "punch" i basen. Sämre än i mina tidigare V70 och XC70 med HP-ljud.

Fråga: Får du en balanserad ljudbild? Dvs låter ljudet "överallt"/från mitten, eller låter det som att det kommer /domineras från högtalarna i förardörren?
Vilken besvikelse, hade jag vetat skulle har satsat på Subben.

Ska testa balansen...återkommer.
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror säljarna har fått så mycket skit för detta, därför kan man beställa subwoffer nu.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Verkar va en otrevlig tendens att snåla in på stereon, tänk vad bra standardstereon i första S80 var jämfört med 10 år tidigare, nu går det utför för att spara pengar och kanske vikt.

Även Audi har sämre ljud i nya A4 jämfört med gamla sägs det. A6 dock riktigt bra men det är ju en gammal generation...
Jag är lite förvånad - du säger att du gillar fylligt ljud. Ändå har du enligt bilden filtrerat bort hela mellanregistret... Bara full bas och full diskant. Blir inte det ett märkligt förvrängt ljud då??
Jag vet inte om de övre inställningarna eller EQn är aktiverad , men båda verkar ha samma önskemål om att minimera mellanregistret...

/M
mattiasv60 skrev:Jag är lite förvånad - du säger att du gillar fylligt ljud. Ändå har du enligt bilden filtrerat bort hela mellanregistret... Bara full bas och full diskant. Blir inte det ett märkligt förvrängt ljud då??
Jag vet inte om de övre inställningarna eller EQn är aktiverad , men båda verkar ha samma önskemål om att minimera mellanregistret...

/M
Ge mig gärna några exempel på värden på EQ, testar gärna :)
Den borde vara omöjligt att göra den sämre än vad den är i min nuvarande bil? Jag har PS med H/K stereon med SUB och har upplevt ljudet som högst mediokert. Det finns ingen "punch/snärt" i basen och hela ljudbilden är som en blöt filt ligger över. Jag hade Dynaudio (utan sub) på min GTI och där var ljudet klart bättre. Skrev en tråd om detta i en annan forumdel.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=128346
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]