Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Jag försökte förhadla mig till tjänstebil vid löneförhandlingen. Gick inge vidare eftersom företaget tycker jag kör för lite i tjänsten. Jag kör bil sammanlagt 3000 mil/år varav ca 500 mil i tjänsten... Däremot fick jag ett annat erbjudande om personalbil. Jag får bruttolöneavdrag vad bilen kostar för dem att leasa 6400:-/månad som gäller i 3 år. Då ingår service och försäkring och däck. På det tillkommer förmånsvärde på 5258. Ser en fördel i att jag slipper lån... Jag får betalt för resorna jag gör i tjänsten. Övrigt får jag betala för. Företaget har 15 % på inköpetspriset. Tyvärr så hänger ju inte förmånsvärdet med. Är detta en något att satsa på? Slipper lite skatt men blir mindre till pensionen. Någon mer som provat?
av BennyL
Blir det verkligen förmånsvärde på en personalbil? Du betalar ju vad den kostar rakt av, det skall normalt vara kostnadsneutralt för företaget är tanken.
Med upplägget du just visat så kommer den att kosta dig väldigt mycket i månaden, netto typ 3200+2600 = 5800 netto!
Blir fundersam... :roll:
av refbob
Med upplägget du just visat så kommer den att kosta dig väldigt mycket i månaden, netto typ 3200+2600 = 5800 netto!
Blir fundersam... :roll:[/quote]

Visst är det ingen superdeal. Men bara värdeminskningen är väl ca 180-200.000 på 3 år....
av Mike68
Blir väldigt dyrt det där.
Privatleasing kanske...
Men kör du så mycket är nog lån billigast.

5800:- räcker ju inte eftersom du även går miste om pensionsinbetalningar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BennyL skrev:Blir det verkligen förmånsvärde på en personalbil? Du betalar ju vad den kostar rakt av, det skall normalt vara kostnadsneutralt för företaget är tanken.
Blir fundersam... :roll:
Självklart blir det förmånsskatt då det är bruttolöneavdrag.

Den stora fördelen är att om man blir avskedad så blir man av med bilen och slipper stå där med dyr leasing/lån när man är arbetslös.
av KrilleW
Nu vet jag ju inte vilken bilspecifikation du fått pris på, men jämför med privatleasing och se vad du kan få för kostnad där. Personalbil är sällan bra ur ekonomisk synpunkt eftersom du förlorar rätt mycket av din pensionsgrundade inkomst varje månad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:Nu vet jag ju inte vilken bilspecifikation du fått pris på, men jämför med privatleasing och se vad du kan få för kostnad där. Personalbil är sällan bra ur ekonomisk synpunkt eftersom du förlorar rätt mycket av din pensionsgrundade inkomst varje månad.
Bra o bra... det du missar i pensionsgrundande brukar matcha att du inte får 15% i rabatt som privatperson + att du slipper kostnader för däckslitage osv så det brukar gå jämt ut på kronan mot att leasa sjäv.
av KrilleW
VolvoB20 skrev:
KrilleW skrev:Nu vet jag ju inte vilken bilspecifikation du fått pris på, men jämför med privatleasing och se vad du kan få för kostnad där. Personalbil är sällan bra ur ekonomisk synpunkt eftersom du förlorar rätt mycket av din pensionsgrundade inkomst varje månad.
Bra o bra... det du missar i pensionsgrundande brukar matcha att du inte får 15% i rabatt som privatperson + att du slipper kostnader för däckslitage osv så det brukar gå jämt ut på kronan mot att leasa sjäv.

Går det jämnt ut på kronan så är det ju värdelöst att välja personalbil isåfall. När tror du att du behöver vända på varenda krona som mest, idag eller då du är pensionär? Personalbilen äter ju upp över 200,000kr i pensionsgrundande inkomst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
VolvoB20 skrev:

Går det jämnt ut på kronan så är det ju värdelöst att välja personalbil isåfall. När tror du att du behöver vända på varenda krona som mest, idag eller då du är pensionär? Personalbilen äter ju upp över 200,000kr i pensionsgrundande inkomst.
De kronor du sparar nu lägger du på pensionförsäkring eller på att amortera ditt hus så lever du billigare den dagen du du går i pension.

När jag säger att det går på ett ut på kronan menar jag under livstiden, det är lite billiage just nu men sämre vid pension, så du får spara/investera själv.

Jag räknade och kalkylerade massos på detta.
av refbob
En aspekt för oss är att vi kommer att bygga om och ut huset och då ville jag inte ha något billån som tynger...

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]