Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jiffi
Hej igen,
Kommer troligen att kliva in i en XC90 efter att ha exkluderat Q7 ur processen då den känns mindre smart om man använder tredje raden mycket samt att den med likvärdig spec som Volvon bilr avsevärt dyrare, något som man antagligen ite har igen på andrahandsvärdet. Som nämts i tidigare trådar kommer jag att gå för en fullmatad R-design. Nu är frågan T6 vs D5? Skall ha bilen i tre år och kör 2500-3000 mil per år. Tänker lite på det som händer i Oslo med dieselförbud, avgasfusk och inte minst körbarhet och prestanda. Förstår att förbrukningen blir högre, men hur mycket? Skulle uppskatta all form av input från denna kloka panel avseende prestanda, förbrukning och genrell körkänsla.
av Lövet
Min bild av att ha ägt alla möjliga märken att diesel är cirka 2dl snålare per mil _givet samma spec_ mot bensin. Det skulle ge dig ungefär 7000kr lägre soppakostnad per år för dieseln. Större än så är inte skillnaden.
av falkn
Med dina förutsättningar hade jag definitivt valt T6, speciellt till en R-design. Jämnare och tystare gång samt bättre acceleration. 1,3 s skillnad 0-100 km/h sedan ökar antagligen gapet ännu mer. Att man börjar förbjuda diesel i många storstäder i Europa bidrar också till att välja en bensinmotor. Dieslarna är ju generellt på nedgång i nybilsstatistiken.
av acocco1
T6 Polestar och du njuter varje gång du sätter dig bakom ratten. D5 är okej och inget mer tyvärr. Några tusenlappar extra i soppa per år är inget i dessa sammanhang.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Extremt nöjd med min T6:a: Optimerade med Polestar idag och känner mig ännu nöjdare. Personligen förstår jag inte varför man köper en dieselbil idag (om man undantar att T6:an kostar lite mer än D5:an). Högre skatt, många färre hästar när det gäller XC90, inget partikelfilter som kan gå sönder och man får köra överallt. :)
av macattac
volvoamatören skrev:Extremt nöjd med min T6:a: Optimerade med Polestar idag och känner mig ännu nöjdare. Personligen förstår jag inte varför man köper en dieselbil idag (om man undantar att T6:an kostar lite mer än D5:an). Högre skatt, många färre hästar när det gäller XC90, inget partikelfilter som kan gå sönder och man får köra överallt. :)
därför att många stora bolag har policy att bilarna inte får släppa ut mer än 130 g/km och då ryker (no pun intended) bensinmotorerna....
av Goldenbroker
Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)

3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-

Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.

Jag valde d5 och tänker chippar med kcr för 4000:- Kommer då få ca 285hk och 550-600nm och kommer garanterat dra jämt om inte t.o.m hänga av en T6a

Det ni ;)

Skickat från min android
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]