Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jpi
Lite nyfiken på er som fått era bilar levererade, hur upplever ni kvaliten?
Jag är själv ganska bedrövad efter alla problem som uppstått.
Följande är exempelvis fel på min bil (V90).

Förardörr går ej att stänga utan att man tar i ordentligt.
Insynsskydd trasigt vid leverans.
Volvo On Call fungerar slumpmässigt, svårighet att låsa bil och starta värmare.
Spotify hänger sig.
Navigation har slutat fungera.
Dålig inpassning av dörrar och strålkastare.
Backkamera oanvändbar då placering gör att den blir skitig och bara visar "sudd" efter någon km.
Dörrar har gått i baklås och ej gått att öppna utifrån.
"Km till tom tank" visar fel. Ger mig ca 30 mil vid full tank, ökar sedan till 40 mil vid halv tank.

Tycker en bil för nästan en halv miljon borde hålla lite högre nivå. Har tid bokad för åtgärd och hoppas att man får ordning på alla problem. Bortsett från ovan är bilen fantastiskt bekväm och skön att köra.

Vad har ni för erfarenheter?
av Mike68
Dåligt inpassad förardörr, är åtgärdat så gott det går, inte perfekt på långa vägar.
Insynsskyddet ett skämt
Infotainment varnar då och då att det interna minnet inte är åtkomligt
Vid strålkastarspolning fastnar den ena spolaren i utfällt läge, får puttas in
Volvo on-call funkar sporadiskt

Borde hålla en högre nivå på en sådan dyr hil, det kan jag hålla med om.

Synd på en sådan skön bil annars.
Användarvisningsbild
av Derank
Det varierar från bil till bil, nuvarande XC60 har rullat på nu utan problem i 1700mil och 10månader. Förra V70in -12 var det problem med sedan dag 1 och det fortsatte så länge jag hade bilen, vatten i baklycktor, byte av spridare 2gg, byte acpump 2gg, låskistor som frös/inte gick att öppna i kyla, inredning som knackade värre än plasten i en mopedbil osv osv 18gg på verkstad på 3år.

Före det en V70N som hade gnekande inredning, käkade hjullager höll ca 2000mil, bytte 3gg under tiden jag hade bilen.

Den bilen än så länge som kostat minst i reparationer var nog 850in, kostade mig ca 40k på 9år i reparationer och service

Före det hade jag några 740in, 240, 164, och 142 och de har jag inet koll på hur mycket man repade för, man gillade att skruva på den tiden och gjorde allt själv så det blev ju billiga reparationer.Kvaliten tänkte jag inte ens på då.

Men det gäller alla bilmärken, det fins de som hatat sin Maserati pga alla fel osv, så det är inget Volvo fenomen att kvaliten är ojämn.
av perhall
Tyvärr så här med andra bra märken också, nya BMW, Audi etc. har också en massa fel i början.

Man försöker spara, t ex på billiga insynsskydd, vilket blir dyrt i längden på flera sätt.

Men över tiden har ju Volvo visat sig ha bra kvalitet... Jag har själv haft en Volvo som krånglade på liknande sätt men tre av mina nya Volvos har varit i princip felfria...
av Flajjan
Blir lite konfunderad över att ni kör omkring och upptäcker i efterhand att karosspassningen är dålig, att dörrar är svåra att stänga mm.

Själv kommer jag inte att krita på det sista pappret och hämta ut min bil om karosspassningen är dålig eller dörrar inte går att stänga mm. Det är ju bara att nagelfara bilen hos handlaren och gå därifrån om man man inte är nöjd och säga: Ring mig när den är vad man kan förvänta sig när man lägger en halv miljon på en bil..
av refbob
Är man bland dem första ut på en ny modell får man räkna med vissa måndagsexemplar. Kört 2200 mil med min xc70 Classic nu på 9 månader utan ett enda fel. . Våran my 13 har råkat ut för brott på multiremmen (utan att trassla in sig i kamremmen). Kostade mig bränslet i hyrbilen jag fick låna. Annars har den varit felfri. Så nog finns det bra exemplar. Dem flesta märken blir ju bättre ju fler årsmodeller dem får hänga med innan det kommer en ny version.. Man kunde ju hoppas att tiden i utvecklingsfasen skulle vara lite längre så vi slipper vara försökskaniner. Och ju mera datorer man stoppar i så ju större är ju risken att det falerar. Det är väl bara att titta på PCn hemma som skall uppdateras stup i ett. Och rätt vad det är så kraschar den så man får köpa en ny....
Senast redigerad av 1 refbob, redigerad totalt 0 gånger.
av Icebear
Jag tror att dom stressar fram bilarna där av alla fel .Och jag tror att dom måste trima in linan .
Som jag hört så är orderböckerna stängda för 2017 års modeller.Då får det bli 2018 :shock:
av Jpi
Är helt med på att nya modeller dras med barnsjukdomar. Kan till och med acceptera att det är på det viset, så länge återförsäljaren tar problemen på allvar.
Har heller inga problem med att plocka ut bilen så länge löfte finns om åtgärd på brister eller fel, för min del blev jag uppmärksammad på de flesta bekymren efterhand.
Har hittills fått ett väldigt bra bemötande av handlaren, återstår att se om de är lika bra på åtgärd.

Har någon av er koll på hur automatiken i insynsskyddet skall fungera (semiautomatiskt insynsskydd)?
Får ni "Kvitteringsblink" från bilens blinkers när ni låser bilen med fjärren?
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]