Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
Jag börjar inse att en av grundstenarna i Volvos affärsidé är att låta köpare göra tillval in i det oändliga ett bra tag efter att man beställt bilen :)

Smart för dom, dyrt för mig...

Nu har jag efter att ha sett den grymt snygga vita V90 R-design med stylekit börjat klicka runt och se om det går att få CC ännu snyggare.

Tittade på stylekitet som ger side scuff plate och sedan la jag till stänkskydd. Kändes som att bilen fick mer karaktär med båda dom tillbehören. Ska ha en Black Stone Solid som färg. Lite tveksam om dubbla slutrör ger så mycket för utseendet.

Hur har ni andra som tittat och beställt CC resonerat kring dessa kosmetiska funderingar?
av filippb
Nu har jag inte CC utan vanliga vita V90 med styling kit men ett tips är att köpa kitet som reservdelar, den kostar då ca 2/3 av priset som tillbehör
av bankb
filippb skrev:Nu har jag inte CC utan vanliga vita V90 med styling kit men ett tips är att köpa kitet som reservdelar, den kostar då ca 2/3 av priset som tillbehör
Aha, smart tips! Det ska jag ha i åtanke. Tror du det gäller stänkskydden också? Borde väl inte vara något som måste monteras på fabrik?
av filippb
Det går säkert bra, stänkskydd monteras också hos ÅF men så kostar de inte så mycket heller. Tror man har väldigt höga marginaler på dessa plastbitar :)

Kolla bara så att stänkskydd går ihop med styling kit för CC, mina stänkskydd fram åkte av när kitet skulle på för tydligen passar de inte ihop - väldigt synd såklart, hoppas de har löst det bättre på CC.
av AndS
Har gjort tvärt om. Först fokus på vad vi vill ha och vad vi önskar av bilen, samt ett maxbelopp för vad vi kan tänka oss betala, inte vad vi skulle kunna lägga på bilen. Samt något/några tillbehör utöver som reserv.
T.ex. dragkrok och stänkskydd fram/bak är måste, men sedan funkar det mesta exteriört utifrån standard.
Kanske lite tråkig, men att man skulle "tjäna" extra pengar vid byte/försäljning med flera tillbehör tror jag inte på utan man ska välja det man själv önskar och tror sig använda.
av Daniel23
Får börja med att säga att du har god smak :D
Har själv en solidsvart CC beställd, jag valde bort StyleKittet pga att jag vill ha den så svart som möjligt, stänkskydd och tonade rutor samt de halvsvarta fälgar som ingår i PRO paketet tycker/tror jag kommer göra sig bra tillsammans med solidsvart.
Slutrören i stylekitet gillade jag inte alls....
av bankb
Daniel23 skrev:Får börja med att säga att du har god smak :D
Har själv en solidsvart CC beställd, jag valde bort StyleKittet pga att jag vill ha den så svart som möjligt, stänkskydd och tonade rutor samt de halvsvarta fälgar som ingår i PRO paketet tycker/tror jag kommer göra sig bra tillsammans med solidsvart.
Slutrören i stylekitet gillade jag inte alls....
Tack, detsamma! ;) Har alltid gillat svarta bilar, skönt att inte behöva betala extra för färgen. (Förutom om man valt en V90 R-Design) :)

Valde du fabrikstoningen? Jag har än så länge inte valt den utan bett verkstaden tona när bilen kommer för att jag är rädd att fabrikstoningen blir för ljus. Jag tyckte nästan stylekittet gjorde att den upplevdes svartare, att det blev kontrast liksom. Men är ju klart en smaksak. Vad har du mer för utrustning i bilen?
av bankb
AndS skrev:Har gjort tvärt om. Först fokus på vad vi vill ha och vad vi önskar av bilen, samt ett maxbelopp för vad vi kan tänka oss betala, inte vad vi skulle kunna lägga på bilen. Samt något/några tillbehör utöver som reserv.
T.ex. dragkrok och stänkskydd fram/bak är måste, men sedan funkar det mesta exteriört utifrån standard.
Kanske lite tråkig, men att man skulle "tjäna" extra pengar vid byte/försäljning med flera tillbehör tror jag inte på utan man ska välja det man själv önskar och tror sig använda.
Önskar jag hade haft er självdisciplin. Började som du gjorde ungefär, så fick jag en total månadskostnad (ska privatleasa den). Då landade den ungefär som jag tänkt. Sen efter en del fram och tillbaka så har den blivit ca 350 kr per månad och risken finns väl att det drar iväg lite till innan 3 mars som är sista datum för ändring än så länge.

Vad har du mer för spec på bilen? Tänker du att stänkskydden är ett måste ur just stänkskydds hänseende eller utseendemässigt?
av para
Blir solidsvart för mig också. Snyggast och billigast. Tonar rutorna hos handlaren eftersom jag inte sett orginaltoningen och vill ha ganska mörkt.

Dubbla slutrör, hur är dom egentligen? Bara ett extra vertikalt streck i varje utblås?
av Daniel23
Jag har beställt en Pro med teknikpaket inkl backkamera samt klimatpaket inkl Volvo On Call, Amberklädsen, sen stänkskydd och tonade rutor. Fast drag kommer eftermonteras hos ÅF.

Jag valde bort Apple CarPlay pga kollegan som har det i sin XC90 och är inte impad som avhandlats i andra trådar, då är han liksom jag ändå rätt stor Applefantast, och det jag sett/provat av det är jag inte imponerad alls samt att det går ju alltid att lösa i efterhand om jag skulle ångra mig.

Jag valde fabrikstonat för första gången nu eftersom jag alltid lyckats få repor i filmen i bagageutrymmet tidigare så jag hoppas detta ska bli bättre. Av de fabrikstonade jag sett hittills så ser den ändå helt ok ut tycker jag.

Vad jag kan se på Bygg Din Volvo så verkar det bara vara ett vertikalt streck i utblåsen.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]