Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag noterar väldigt många trådar om V90 i den här forumsektionen. Klart fler än om XC90. Det verkar som att intresset är större för V90.

Får man fråga varför? :) Jag menar inte att på något sätt racka ner på era bilval men när jag testade de två bilarna var XC90 i en annan värld. V90 kändes som en "vanlig kombi", med det nya digitala lull-lullet. Den jag provkörde var också förvånansvärt högljudd. För mig fanns det inte ens något val, V90 kändes sämre på allt och som en helt onödig bil då den inte är mycket billigare än XC90.

Så tycker jag, alltså. Men vad tycker ni som har valt V90? Varför valde ni den och var XC90 aldrig på tapeten? I så fall varför då?

Alltså, detta är inte menat att bli en krigstråd om olika bilmodeller utan jag är bara nyfiken på olika bevekelsegrunder!
av perhall
För min del beror det på att jag inte gillar högbyggda bilar. Därför föredrag jag en 530 framför en X5, en A6 framför en Q7 och en V90 framför en XC90.

Det här med ljudet - tyska ams testade just XC90 mot XC60 och konstaterade att XC60 är tystare.

Enligt ViB är V90 bullrigare än V70, men det beror ju på hjulen antagligen.

Men det finns inget belägg för att XC90 skulle vara tystare än V90. De XC90 jag kört har inte varit särskilt tysta och tester säger samma sak...

PH
Användarvisningsbild
av JanneP77
För det första är det rätt stor prisskillnad...
För det andra upplever jag XC90 som klumpig till vardags...
För det tredje är det lite som att jämföra äpplen med päron. XC90 är en helt annan biltyp än V90 så jag tror inte att kundgruppen är riktigt samma. Sen finns ju vi som inte riktigt kan bestämma oss och väljer nåt "mittemellan", V90 CC! :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av volvoamatören
När det gäller bullret var det enbart min subjektiva bedömning på just det exemplaret. Vet inget om några tester. :)

Prisskillnad ... När jag väljer samma grejer i Bygg din Volvo på V90 som på den XC90 jag köpte skiljer det 150 000 kr. Visst, mycket pengar, men 647 000 eller 798 000 kr är båda väldigt stora summor, tycker jag. :) Men självklart, alla har olika budgetar.
av Flajjan
För min del vill jag inte ha en så stor bil, XC90 blir väldigt stor. Sen ser det väldigt dyrt ut i folks ögon, vi bor i jantesverige eller den sista kommuniststaten efter ryssland, man får ta seden dit man kommer..
Hade jag bott i USA där det är bra att visa att man kan och det är ok med en dyr bil om man har råd så hade jag förmodligen kört en Panamera..
av Malmstroem
Med samma motor och utrustning är prisskillnaden inte så stor -- så den som väljer en fullmatad V90 CC D5 AWD gör nog det för att han vill ha en något "smidigare" bil, eftersom den kostar i princip lika mycket som en 5-sitsig XC90.

Jag har själv tittat på stor SUV ett par gånger, men det har alltid slutat med en vanlig (eventuellt förhöjd) kombi istället.

Fundera dock på en ny XC90 eller en nästan ny Land Cruiser nu. Får se om det blir någon, eller om det blir en vanlig kombi igen.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har inget emot SUVar genereelt men det fins några undantag då jag tycker de ser ut som stora pansarvagnar och där hamnar bla Q7 och XC90, jag upplever bilarna som gigantiska paddor, Q7 är den värsta av dom alla tror jag, ser groteskt ful ut, XC90 är iaf snygg till utseendet men jag upplever den som sagt som enormt stor och klumpig
av bankb
Jag har funderat väldigt mycket på detta. Och landade tillslut i en V90CC.

Det skiljer trots allt en del i pengar. För likvärdig utrustning så skiljer det ju 150-200k. Så nu har jag en fullmatad CC istället för en mindre utrustad XC90.

En annan viktig aspekt är att jag kommer köra ca 6000 mil om året, så den högre bränsleförbrukningen i XC90 ställer till det lite.

Den tredje stora anledning handlar om signalvärde. Kör jag en fullsmetad CC så är det knappt någon som reagerar negativt. Köper jag en helt ren XC90 så tycker många att jag kör en lyxbil. Rent privat bryr jag mig inte ett dugg om det, yrkesmässigt så vill jag skicka rätt signaler till min personal, leverantörer och kunder.

Ur ett rent smakperspektiv så tycker jag att V90CC känns mer ombonad invändigt :) Vilket inte är helt oviktigt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av troubleshooter
Kan bara säga att jag valde V90 CC för att XC90 upplevs som alltför stor, att det sen skiljer 120 000
till V90 CC fördel med samma motor alternativ + likvärdigt utrustad styrker dessutom mitt val...

Någon som uppdaterat till denna? Skillnader?[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del […]

Jag skaffade dessa produkter då jag läs[…]

Aktivera "serviceplanering" i instä[…]