Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Vi har just beställt en ny XC90. Som den nu är finns inte glastak med, mest för att jag misstänker att det blir kallt på vintern. Vi har glaslucka på vår nuvarande V70, och därför skulle jag gärna vilja ha glastaket även på XC90an, men när jag tittade på den hos åf såg det ut som att man bara kan dra för en tunn 'mörkläggningsgardin', inte en rejält värmeisolerad tjock innertakskiva som på V70an. Är det någon här som kan berätta om sin erfarenhet: kyler det mycket genom XC90:s glastak en kall vinterdag?
av Jacobsson
Jag hade en V70 innan jag nu i veckan fick min XC90.
Nu är det inte så kallt ute men när det varit som kallast var det ca -1 grad, håller jag då handen mot det tunnare gardinen släpper den minimalt med kyla in i bilen.
Jag skulle med andra ord inte välja bort den av den anledningen.
Tycker mig även märka att själva glaset är betydligt mer isolerat än på V70 men det kan vara en synvilla..
av SundanceKid
Glaset borde kyla kupén. Har aldrig tänkt så. Jag har själv valt glastak för jag kunde. Men jag kommer nog ändra spec på min bil 100ggr innan jag får den.

Skickat från min Iphone
av brynascalle
Hej,
Har panoramataket. När jag hämtade bilen och körde hem den var temperaturen som lägst -27 grader, den var aldrig över -12. Upplevde inte att taket kylde, stängde efter ett tag skyddet men inte på grund av kyla utan mer för den imma som bildas när varmt möter kallt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
Har aldrig tidigare hört detta som ett argument för att inte ta glastak... bilen har ju rutor överallt....
av troubleshooter
Har glastak på XC60, ingenting som jag lider av, tvärtom skulle absolut sakna det på grund av ljuset det ger i bilen.
Stänger aldrig solskyddet det får vara öppet sommar som vinter för ljusinsläppet skull, Värmen I XC60 räcker till
för att hålla kupen varm ändå även när temperaturen kryper ner mot -25.....
Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]