Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrks
Är det fler än mig som anser att infotainmentsystemet är så otroligt slött?
Hoppar jag in i bilen och drar igång Spotify så tar det 2-3minuter innan den är igång.
Spotifyappen fungerar då, men är hela tiden slö och dålig respons.

Ibland verkar den hänga sig så man får stänga av och starta om systemet helt och starta om.

Har testat att stänga av uppdateringar, dragit ner kvaliteten på ljudet.
Men inga av dessa verkar avlasta systemet.

Känns som Volvo köpt upp ett konkurslager av gamla 386 CPUer.

Det här är det som hindrar mig att vara fullt nöjd med min bil. Jag är sjukt nöjd i övrigt men detta är ett så stort irritationsmoment.
Användarvisningsbild
av Derank
Det lilla jag pillat på V90ins infotasnment måstye jag säga att bara bläddra blnad sidirna är ju superslött testade aldrig att dra igång några appar, men i Sensus connect hinner man ju åka till jobbet innan appen har startat.

Hårdvaran är absolut undermålig.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Problemet är väl att applikationerna körs i molnet och att data och ljud strömmas ned till bilen. Det tar 1 min att starta upp det inbyggda mobildatamodemet och ytterligare 1 min för Spotify att starta enligt mina tester.
Googla på Ericsson connected vehicle Cloud
av Gorban
Infotainmentsystemet var en av sakerna som sålde in bilen till mig. Jag hade stora förhoppningar på det men jag kan bara hålla med. Otroligt långsamt och slött, hängningar och spontana omstarter. Pekskärm är bra när man står stilla men när bilen rullar vinner BMW:s iDrive med hästlängder.

Ett tips, om ni har fått det kostnadsfria bredbandsabonnemanget från Telenor som Volvo gör reklam för så får man 5 GB data. SIM-kortet fortsätter fungera även efter att man förbrukat sin data men det verkar som om det går trögare och trögare med en massa buffrande och hängningar till slut. Testade att koppla upp bilen via wi-fi mot min mobil med 3. Då gick det mycket bättre. Bytte också SIM-kort i bilen till 3 med bättre resultat.

Nu ska Volvo tydligen samarbeta med Microsoft och stödja Skype for Business i Sensus. Helt klart användbart men Volvo kanske borde fixa övriga buggar först:

http://www.digitaltrends.com/cars/volvo ... ferencing/
Användarvisningsbild
av jcartel
Här måste väl Spotify via Apple CarPlay med en hyfsat ny iPhone leverera en bättre upplevelse?
Användarvisningsbild
av Derank
Blåtand funkar fortfarande bäst, ta vilken mobil som helst och kör dina appar på, det spöar allt integrerat med hästlängder, och det är väl ochså det enklaste, vem har inte en apptelefon idag.

Allt det här molnbaserade och det integrerade i bilar kommer alltid att ligga ljusår efter, och kommer att vara låst på flera sätt, jag menar, man har än idag inte ens från Volvos sida lyckat med att integrera en vettig navigering, bara det säger väl det mesta, det är väl snart 18år? sedan den första navigeringen hittade in i en Volvo. Nu bortser jag från XC90/V90 den naven har jag inte hunnit utforska tillräckligt, men allt annat före det är ju en ren katastrof i min värld.
Användarvisningsbild
av Derank
Det enda vettiga som fans/finns är en hackad version av Sensus connected touch, där fick man det att fungera ganska bra, inet supersnabbt, men ljusår bättre än dagens infotainmentsystem i Volvo.

av Gorban
Derank skrev:Blåtand funkar fortfarande bäst, ta vilken mobil som helst och kör dina appar på, det spöar allt integrerat med hästlängder, och det är väl ochså det enklaste, vem har inte en apptelefon idag.

Allt det här molnbaserade och det integrerade i bilar kommer alltid att ligga ljusår efter, och kommer att vara låst på flera sätt, jag menar, man har än idag inte ens från Volvos sida lyckat med att integrera en vettig navigering, bara det säger väl det mesta, det är väl snart 18år? sedan den första navigeringen hittade in i en Volvo. Nu bortser jag från XC90/V90 den naven har jag inte hunnit utforska tillräckligt, men allt annat före det är ju en ren katastrof i min värld.
Tyvärr ger blåtand inte samma ljudkvalitet som en USB-uppkopplad telefon eller Volvos egen Spotify-app. Sedan är det en stor fördel att inte behöva fippla med telefonen under färd.
av Gorban
jcartel skrev:Här måste väl Spotify via Apple CarPlay med en hyfsat ny iPhone leverera en bättre upplevelse?
Ja det fungerar bättre men det verkar ändå som om det hänger sig ibland i Spotify. Deezer fungerar ännu sämre. Där har jag knappt lyckats spela någon musik alls. Sedan är det en stor nackdel att man inte kan göra sökningar i Spotify vilket man kan i bilens egen app. Apple CarPlay känns som en beta och gränssnittet och funktionaliteten behöver byggas ut.
Användarvisningsbild
av Derank
nä, ur ljudkvalitetssynpunkt är ju inte blåtand det optimala, jag tycker dok att det är det enklaste än så länge, jag har mobilen inställd på att starta spotify så fort den ansluter till bilens blåtand och sedan bläddrar jag framåt/bakåt i låtlistan med rattknapparna.

Jag behöver aldrig röra telefonen överhuvudtaget om jag nu inte ska söka efter något nytt helt plötsligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]