Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tedted
Bil spelar ett okänt ljudsignal - maracas med ett pling enstaka gång eller flera gång i följd. Även en gång när jag startat och står till.

Någon som vet vad det är till? Jag tror det kom sen jag ökande känsligheten gällande kollisionsvarning.
Jag närmade mig en lastbil som stod parkerad på min sida av vägen med fronten mot mig. Vägen svängde och jag var på grund av detta på väg rätt mot lastbilen men sedan svängde vägen igen så det var absolut ingen risk att jag skulle köra på lastbilen. Ändå tolkade min V90 lastbilen som ett hot och började blinka i displayen och spelade ett varningsljud. Ganska coolt ändå.
Fast om det även uppstår när du står stilla bör det inte vara kollisionsvarning.

Känner inte igen något maracas ljud, det enda jag kan tänka mig är parkeringsensorerna på sidan, de har ett eget läte. Då borde du också se det i displayen vilken sensor som varnar.
Derank skrev:Aha, är det det där som lyser rött i vindrutan?
Det som lyser konstant är avståndsvarning vars syfte är att uppmärksamma dig på att du ligger för nära, kollisionsvarning är när det blinkar rött i rutan och ett högt varningsljud spelas för att du måste Bromsa omgående för att undvika kollision :)

Skickat från min OnePlus 3
Jag tror min spelar maracas med pling när navigatorn vill meddela något men man pratar i telefon samtidigt.

Någon som uppdaterat till denna? Skillnader?[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del […]

Jag skaffade dessa produkter då jag läs[…]

Aktivera "serviceplanering" i instä[…]