Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla Volvofrälsta.

Nu har kylan och snön kommit, då kommer åxå problemen med uppvärmning av motor och kupé på XC90 T8 R -16

1. Bilen är kopplad till elnätet och jag startar förvärmning, då går bensinvärmaren igång! Ska det vara så?
2. Kör man på hybrid blir det kallt i kupén och jag måste manuellt starta bensinvärmaren! Ska det vara så?

T8 är en supermiljöbil som måste värmas med bensin, låter ju inte helt genomtänkt. Finns det ingen elvärmare som värmer bilen när den är kopplad till elnätet? Eller en elvärmare aom kan hålla kupévärmen när man kör på hybrid eller el? Det är inte så kallt där jag bor, runt nollan.

Någon som upplever samma sak?
1. Vad jag förstått ska det finnas ett inomhusläge och ett utomhusläge på förklimatiseringen ( i appen), där inomhus använder elvärmare och utomhusläge bränsledriven värmare.
2. Elvärmen orkar nog inte hålla så varmt inne i kupen, men om du har en funktion för extravärme kan du ha den på auto, då drar den igång bränslevärmaren och du får varmt inne i bilen.

Finns en hel del att läsa om i V60 Hybrid tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d#p1120930

/Kalle
1: Ja
2: Nei. Mulig det er en innstilling som må endres.

XC90 har ikke både elektrisk og drivstoffdrevet varmer slik V60 har i følge min forhandler. Kun drivstoffdrevet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vid förvärmning på vintern startar den bränsledrivna värmaren. Det är det enda valet som finns. Det betyder att det inte går att förvärma den när den står i garage.

I klimatinställningarna finns det ett alternativ att bocka i. Bockar du i det alternativet används värmaren automatiskt för att snabbare uppnå rätt temperatur.
j6071219 skrev:Någon som vet hur mycket den här värmaren "drar" har en D5'a och värmaren är ju YYYYYBER!!
Men det borde ju gå att få reda på hur mycket diesel den drar om den står i gång i en 15-30mins typ..
Ca 6dl /h
Jag håller med Joppase visst skulle det vara önskvärt att T8an använde el till att förvärma likt en traditionell el motor o kupévärmare när den ändå är kopplad till elnätet.Hur är det med V60 twin engine? Samma?
Pekå skrev:Jag håller med Joppase visst skulle det vara önskvärt att T8an använde el till att förvärma likt en traditionell el motor o kupévärmare när den ändå är kopplad till elnätet.Hur är det med V60 twin engine? Samma?
Finns det något som hindrar att värme med en elvärmare, kanske inte standard men som tillägg?
För inte skapa någon ny tråd med liknande tema så fortsätter jag på denna fast den är gammal.

Har haft min v90 T8 en knappa vecka, och den passar mig perfekt med min körprofil och att sedan staten sponsrar så den kostar mig ca 5500 per månad att leasa gör ju inte saken sämre.

Dock är rekommendationen att om man kör korta sträckor, som är det som laddhybriders fördel att man ska stänga av stöttning via bränslevärmare. Detta gör att jag som har en mil till jobbet inte får någon värme alls förutom via ratt och stol, känns inte så premium att ha en bil för drygt en halv miljon och behöva ha mössa och vantar för att köra på el.

Har tidigare haft en v60 laddhybrid som hade sina nackdelar/produktegenskaper som ”begränsningar i hybridsystemet” men den kunde iallafall förkonditionera bilen med el och ge värme via ett elelement under drift, vilket T8 får i varmare länder istället för bränslevärmare.

Är det bara jag som tycker att Volvo måste ta fram ett tillbehör så man kan eftermontera för att lösa detta problem, känns fel att värma bilen med en värmare utan rening när man kan köra bilen på el.

I annat fall är ju T8 nästan bara en form av green washing som nyttjar statens subventioner.

Men om man bortser från denna i mina ögon stora brist så är bilen helt underbar och t.ex. start av bensinmotorn är sömlös och väldigt tyst.😀
Det man vill undvika är att sota igen värmaren genom att inte få upp tempen i den innan den stängs av. Typ stanna på förskolan efter 2 min och sen några minuter ytterligare till jobbet och samma på eftermiddagen dag ut och dag in. Tror dock inte det behövs mer än typ 10 minuter förrän den är väl uppvärmd så tror inte du behöver oroa dig. :-)
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]