Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av avenda
Hej,

Jag står i valet och kvalet huruvida stänkskydd ska gå med i beställningen på V90. Det är ju inte alltid vackert, men i andra trådar verkar folk störa sig på att bilen blir smutsig utan stänkskydd.

1
Är det någon som har fått ut sin V90 med stänkskydd som kan bidra med lite bilder?

2
Ni som inte har stänkskydd - hur skitigt blir det på sidan nu när det börjar bli snöslask i delar av vårt land?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det beror en hel del på hur breda däck man har. Med riktigt breda däck skottar man ju upp mycket mera skit på sidorna och blästrar lacken hårdare på trösklar och dörrar.

Men smala däck kan man klara sig utan rätt länge.

Om bilen är nedlackad istället för att "plasttrösklar" ökar ju också behovet av stänkskydd.
Användarvisningsbild
av sura56
Röstar för stänkskydd
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bra bild. Man ser ju att nästan 1/3-del av dörrens lackade yta ligger i skottlinjen från framhjulet utan stänkskydd.

Att det blir skitigt är ju bara att tvätta av, men lacken blir ju blästrad också. Har kört så innan och lacken blev helt sandpapprad på nederdelen av framdörrarna. Samma bak, nederdelen av kofångaren bakom hjulen blästrades sönder.
sura56 skrev:Röstar för stänkskydd
Bild
av avenda
Tackar, bra bilder som sagt, här syns ju problemet. Vad är det för dimensioner på däcken här (@sura56)?

Med svart bil känns det ju som ett ganska enkelt val kan jag tycka. Jag är inne på en ljusare färg (nån av de grå nyanserna alt silver), om någon har bilder på det så posta gärna!
Användarvisningsbild
av sura56
avenda skrev:Tackar, bra bilder som sagt, här syns ju problemet. Vad är det för dimensioner på däcken här (@sura56)?

Med svart bil känns det ju som ett ganska enkelt val kan jag tycka. Jag är inne på en ljusare färg (nån av de grå nyanserna alt silver), om någon har bilder på det så posta gärna!
255/35/20
av AndS
Det är ju bara att bygga en V90 och sedan välja stänkskydd som tillbehör så sätts de på bilen, sedan är det bara att snurra på bilen. De är ju svarta liksom däck/hjulhus så är man inte väldigt känslig för utseende på bilen tänker man inte på det efter två dagar. För mig är stänkskydd ett måste, bilen är ett bruksfordon och utrustas efter det och självklart med dragkrok. :wink:
av Pekå
Jag skulle ta stänskydd alla dagar i veckan. Jag valde stänskydd till min Xc90 och har inte ångrat mig en sekund. bilen håller sig betydligt renare så det får överväga. Skulle man nu ångra sig så går kanske i värsta fall att ta bort? Någon vet säker mer om det. Sedan kommer jag på nu som en liten fundering visst vore det smart att kunna sätta på stänskydd samtidigt med vinterdäcken och ta bort dem när sommardäcken åker på. Kanske vore något för biltillverkarna att kunna erbjuda? I vilket fall för bilar som rullar i vårt klimat.
av Gorban
Jag är rabiat motståndare till stänkskydd av estetiska skäl. Jag har haft flera mörka bilar, alla utan stänkskydd, utan att uppleva några problem. Med min nya svarta V90 är det dock ett problem. Sidorna blir helt nersprutade på ett sätt som jag aldrig har sett tidigare. Vad kostar det att eftermontera?

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]