Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Med risk for att idiotforklara mig salv sa forsokte jag for en tid sedan flytta (S90) bilen 20 cm efter att ha parkerat den.

Klev in och startade men bilen rubbade sig inte. Varken fram/Back eller att manuellt lagga ur handbromsen fungerade. Tills jag efter mycket om och men testade att spanna fast baltet. Voila! problem solved. Da detta var nar S90:n var helt ny sa gissade jag att det var nagot fel med mjukvara. De hade precis ocksa bytt dack och jag tankte att de bytt till fel dacksdimension och ABS:en ballade ur etc

Nagon som gjort samma misstag? Hoppas att jag ar ensam men gissar att det finns fler? Det konstiga ar att det inte finns nagon annan varning an den lilla roda gubben pa i-bradan.
Användarvisningsbild
av Roder
Hahaha.

Hände mej förstagången när jag hade ut en låne XC90 innan jag fått min egen.
Var ca 20 mil från hemort, skulle bara flytta bilen på parkeringen, den rubbade sig inte ur fläcken.
Var nära att ringa VolvoOnCall innan jag hajade att det var bältet.

Om du ska flytta bilen en kort bit utan att du vill sätta på dej bältet så kan du göra så här.
Starta bilen, medans du har parkering i så trycker du på parkeringsknappen i mittkonsollen. sen lägger du i drive. Då ska det fungera.

Racetwin2 skrev:Med risk for att idiotforklara mig salv sa forsokte jag for en tid sedan flytta (S90) bilen 20 cm efter att ha parkerat den.

Klev in och startade men bilen rubbade sig inte. Varken fram/Back eller att manuellt lagga ur handbromsen fungerade. Tills jag efter mycket om och men testade att spanna fast baltet. Voila! problem solved. Da detta var nar S90:n var helt ny sa gissade jag att det var nagot fel med mjukvara. De hade precis ocksa bytt dack och jag tankte att de bytt till fel dacksdimension och ABS:en ballade ur etc

Nagon som gjort samma misstag? Hoppas att jag ar ensam men gissar att det finns fler? Det konstiga ar att det inte finns nagon annan varning an den lilla roda gubben pa i-bradan.
Löjligt. Jag är nitisk med bilbälte men klart man inte använder det om man ska parkera om bilen eller backa ut ur garaget. Tror ändå ingen står ut med plingandet som funnits tidigare så varför ta det så långt?
På S90:n jag hade hjälpte det inte att lossa handbromsen manuellt. Varken med friläge, P eller växel och inte heller med bromsen nedtryckt som jag alltid har. Tro mig - jag stod i 5 minuter och testade ALLT.

Säger ni alltså att det var något fel på den bilen? En kollega hade samma problem som jag.
av Gorban
Racetwin2 skrev:På S90:n jag hade hjälpte det inte att lossa handbromsen manuellt. Varken med friläge, P eller växel och inte heller med bromsen nedtryckt som jag alltid har. Tro mig - jag stod i 5 minuter och testade ALLT.

Säger ni alltså att det var något fel på den bilen? En kollega hade samma problem som jag.
Hade du dörren öppen? På min tidigare BMW kunde man inte backa med öppen dörr om man inte hade bältet på sig.
Ja, det kan ha varit så att dörren var öppen. Minns inte. Enda varningen jag hade var den röda gubben som visar att jag var obältad. Konstigt ändå att det inte kom någon annan varning. Jag stod friskt på gasen både framåt och bakåt för att försöka få handbromsen att släppa eftersom jag trodde det var något fel i mjukvaran eller däckkalibreringen.
Läser i manualen sid 295:
"Automatisk aktivering av parkeringsbromsen . I vissa situationer ansätts parkeringsbromsen för att hålla bilen fortsatt stilla. Det sker om:
Föraren öppnar dörren eller tar av sig säkerhetsbältet."

Gillar inte detta då jag ibland backar med släp och vill kunna göra det obältad samt i vissa fall med öppen dörr.

Skall hå att avaktivera om MSN avaktiverar Pilot assist.

Etc.etc
Användarvisningsbild
av sura56
I vårat flerbilsgarage kör jag utan bälte utan problem, parkerar, backar med öppen dörr, inga problem.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]