Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur eller kan man ens göra det? Måste ju gå då det är så stor hårddisk i bilen, men jag har suttit länge och provat runt i alla menyer samt läst manualen. Dels tänkte jag man borde kunna lagra musik via Wifi-nätverk, eller åtminstone kopiera från USB-minne. Men även borde man kunna lagra offline från Spotify-appen, men det har jag läst att inte Spotify-appen för närvarande inte supportar, vilket jag hoppas de fixar i snar uppdatering.

Men, lagra filer på hårddisken, hur gör man??

Gäller XC90 MY17
Dette undrer jeg også. Ser at Spotify-appen bruker mye datatrafikk og skulle gjerne hatt mine mest brukte playlister offline...

Fikk min V90 på onsdag og har allerede brukt 1.5GB data...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det verkar som att Spotify sparar allt som spelas, drog den slutsatsen när jag såg att spotify-appen hade lagrat exakt lika mycket som hade gått genom bilmodemet. Det spelar alltså ingen roll vilken spellista eller om låtar ligger i ens bibliotek.

Sedan beror såklart mängd data på kvalitet man valt.

Hoppas att appen får riktig "spara funktion" i framtiden så att man aktivt kan välja vad som ska sparas ned och när.
filippb skrev:Det verkar som att Spotify sparar allt som spelas, drog den slutsatsen när jag såg att spotify-appen hade lagrat exakt lika mycket som hade gått genom bilmodemet. Det spelar alltså ingen roll vilken spellista eller om låtar ligger i ens bibliotek.

Sedan beror såklart mängd data på kvalitet man valt.

Hoppas att appen får riktig "spara funktion" i framtiden så att man aktivt kan välja vad som ska sparas ned och när.

Kan du inte bara spela redan spelade låter för att se om modemtrafiken är noll (eller nära noll)? Det skulle bekräfta att spotify cachar. Fast man vet ju inte hur mycket, kanske bara typ senaste spellistan eller så, och då lär det inte spara in så mycket modemtrafik.
Så är det, modemtrafiken har stått i stort sett stilla senaste dagar då jag fortsatte spela samma spellista som tidigare.

Men notera att låtar sparas en och en allt eftersom de spelas, den laddar alltså inte ned hela spellistor (och tur är väl det :)

Nu till det sjuka - låtar som är sparade på disken kan ändå hamna i buffring så jag skulle säga att problemet snarare är med spotify än med modemet.

Jag provade även att koppla upp via telefonen istället för bilmodemet men såg exakt samma problem med buffring och att spotify ibland stannar precis innan den ska byta låt.
filippb skrev:Så är det, modemtrafiken har stått i stort sett stilla senaste dagar då jag fortsatte spela samma spellista som tidigare.

Men notera att låtar sparas en och en allt eftersom de spelas, den laddar alltså inte ned hela spellistor (och tur är väl det :)

Nu till det sjuka - låtar som är sparade på disken kan ändå hamna i buffring så jag skulle säga att problemet snarare är med spotify än med modemet.

Jag provade även att koppla upp via telefonen istället för bilmodemet men såg exakt samma problem med buffring och att spotify ibland stannar precis innan den ska byta låt.
Det sägs att Spotify och de andra apparna går via Volvos servrar och att det kan orsaka dålig prestanda. Inne i Spotify-appen kan man radera cashade låtar så den cashar definitivt. Trots det kan den inte spela om den tappar uppkopplingen. På Volvos numera nedlagda supportforum uppgav Volvo att de tittat på en off-line lösning för Spotify.

Jag har märkt att om Spotify hänger sig så kan jag gå till bilmodemets meny och klicka i och ur check boxen för bilmodem och då kopplar bilen upp igen och Spotify fungerar.
Det stämmer säkert med en proxy-lösning, har svårt att tro att spotifytjänsten eller modemet är anledningen.

Tilläggas bör att tuneIn fungerar betydligt bättre, har inte upplevt några problem med buffring etc och då har den gått via modemet den med.
Känns som jag kommer fortsätta använda Spotify via telefonen. Bättre kvalitet och mindre datatrafik då jag oftast lyssnar på sparade spellistor, och de kan ju sparas med "Extrem" kvalitet. Lite synd, då det vore ännu coolare att bara navigera på bilens skärm, och inte via telefonen.

Ingen som har någon idé om att lagra annan media på bilens hårddisk? Kan ju iofs fortsätta ha en USB-sticka men återigen, vore coolare att använda bilens features. Det optimala vore att välja ut en nätverksenhet som automatisk backupas på bilens hårddisk då man ansluter via WiFi. Dvs, varje gång man är hemma i garaget så synkas bilens hårddisk med en utvald folder på hemmanätverket.
Någon som vet om det går att lagra musik/media på bilens hårddisk?
jg1976 skrev:Någon som vet om det går att lagra musik/media på bilens hårddisk?
Det går inte i nuläget.

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]