Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste manualen idag. Öppning av bakluckan sker genom en framåtriktad spark under stötfångaren.

Men det står också att öppningsproceduren kan triggas i en biltvätt om fjärrnyckeln är inom räckhåll. Man får va lite försiktig där alltså. Får förmoda att nyckeln måste va i närheten av bakluckan!
Min dotter satt i bakluckan och snörade på sig fotbollsskorna och råkade dingla med benet så luckan började gå ner över henne. Jag stod bredvid och stoppade luckan med handen. På swedespeed är det flera ägare som vill kunna stänga av funktionen.
Antar nyckeln måste befinna sig bakom bilen, alltså om man har nyckeln på sig och befinner sig bakom bilen så skulle den kunna öppna sig. De måste ju mena när man står och handtvättar nere vid kofångaren och gör en rörelse in under bilen
Gorban skrev:Min dotter satt i bakluckan och snörade på sig fotbollsskorna och råkade dingla med benet så luckan började gå ner över henne. Jag stod bredvid och stoppade luckan med handen. På swedespeed är det flera ägare som vill kunna stänga av funktionen.
Vad är meningen med funktionen om man ska stänga av den?
LumberJack skrev:
Gorban skrev:Min dotter satt i bakluckan och snörade på sig fotbollsskorna och råkade dingla med benet så luckan började gå ner över henne. Jag stod bredvid och stoppade luckan med handen. På swedespeed är det flera ägare som vill kunna stänga av funktionen.
Vad är meningen med funktionen om man ska stänga av den?
Vi som inte gillar S/S har den avstängd. Gillar man inte funktionen av någon anledning är det bra om den går att avaktivera.
Idag var min dotter nära at klämmas i bakluckan som stängde sig "av sig själv" pga att min fru stod och packade in väskor, antar att fötterna kom in lite under bilen. I förrgår stängde sig bakluckan på mitt huvud när jag gjorde samma sak. Detta har hänt kanske 5 ggr på en månads ägande. Har någon gått vidare med frågan och ryckt säkringen alternativt bett Volvo programmera om funktionen? (om det nu går?)
Dagens i-landsproblem med självöppnande bakluckor... tycker funktionen är rent ut sagt värdelös. Har försökt använda den som tänkt när man har fulla händera med grejer, men 99% av gångerna är det mycke enklare och snabbare att ställa ner en kasse och öppna som vanligt... sen är det de där med att den stängs när man sitter i bakluckan. Händer heeerla tiden, jag har fått luckan i huvet Otaliga gånger.

Något som hittat nån lösning för att stänga av funktionen?
Hur gör ni som inte lyckas öppna? Fungerar klockrent varje gång och dottern har klarat det sedan hon var tre år.
Antingen gör ni fel eller så är det något som är fel med er bil.

Enstaka gång har den stängt när jag rotar. Då bara flyttar man sig eller sätter upp hand eller axel så stannar den. Eller trycker på någon av knapparna på luckan, eller handtaget.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]