Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byter tjänstebilen i maj och tydligen vill man få leverans i maj på nya S90 behöver jag beställa snarast(!?). Jag byter från XC60 (D4, manuell), nu när barnen är stora ska det bli skönt att köra en sedan igen :lol:
Gränsen för köpet är under 380' pix (företagsregler).
Önskescenario är en S90 (D4) automat med R-design paket, metalliclack, parkeringssensorer fram och back, 18" hjul, detta får jag inte under 404' och då blir det lite för mycket emellan att pröjsa med privata medel.
Däremot om jag går ner till D3, får jag R-design med det mesta i utrustningsväg. Tveksam på en D3 (150HK), när man själv är nu van vid en 185HK.

Försökte att förhandla men verkar vara svårt...(med flera återförsäljare i landet :)

Vad tycker ni hur ska jag kombinera för att få det bästa för pengarna?
Tacksam för alla tips.
En T5 är ju något billigare, skippa metallicen så är du nere lite till.
Även inscription, om det är tänkbart sänker ju lite.
Just D4 med automat känns ju sådär prisvärd. D3 är nog vägen för dig o gå. men pruta på!
Jag är i samma läge som du: har 8,5 BB att röra mig med och måste dessutom hålla mig till max 120 g CO2. Jag har landat i följande spec:

S90 D3 aut
Blond läder UA00 (ingår i Inscription)
Teknikpaket
Borttag emblem bakluckan
Subwoofer

Funderar på att gå på Solid svart istället för att få in Klimatpaketet. Och så undrar jag som så många andra om D3 kommer att kännas för klen och om man kommer att sakna den fina åttaväxlade lådan. Men något måste man offra för att få in lite utrustning när man har en begränsad budget och jag får lita på att Volvo inte släpper nåt som som inte håller måttet nu när siktet är på tyskkonkurrenterna.
Vad kul...jag har samma krav på utsläpp, 120g...
Hur är det med D3, är det samma motor? Turbon är mindre väl?

Rattfrossa skrev:Jag är i samma läge som du: har 8,5 BB att röra mig med och måste dessutom hålla mig till max 120 g CO2. Jag har landat i följande spec:

S90 D3 aut
Blond läder UA00 (ingår i Inscription)
Teknikpaket
Borttag emblem bakluckan
Subwoofer

Funderar på att gå på Solid svart istället för att få in Klimatpaketet. Och så undrar jag som så många andra om D3 kommer att kännas för klen och om man kommer att sakna den fina åttaväxlade lådan. Men något måste man offra för att få in lite utrustning när man har en begränsad budget och jag får lita på att Volvo inte släpper nåt som som inte håller måttet nu när siktet är på tyskkonkurrenterna.
Ja, det skiljer lite i hårdvaran mot D4, bland annat turbobestyckningen. Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet och uppfattningarna verkar gå isär om hur stor skillnaden i praktiken är. Själv är jag nog mest orolig över att två färre växelsteg (sex mot åtta) ska göra accelerationen lite mindre "sömlös", men i exempelvis VW-bilarna funkar sexväxlat fint tycker jag. Och det skulle verkligen förvåna om Volvo med sina premiumambitioner skulle lansera en växellåda med sämre funktion än massproducenten VW.
Tänkte själv på samma sak.
Det skulle vara kul att provköra en sådan. De verkar inte finnas på hyllan ännu.
Rattfrossa skrev:Ja, det skiljer lite i hårdvaran mot D4, bland annat turbobestyckningen. Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet och uppfattningarna verkar gå isär om hur stor skillnaden i praktiken är. Själv är jag nog mest orolig över att två färre växelsteg (sex mot åtta) ska göra accelerationen lite mindre "sömlös", men i exempelvis VW-bilarna funkar sexväxlat fint tycker jag. Och det skulle verkligen förvåna om Volvo med sina premiumambitioner skulle lansera en växellåda med sämre funktion än massproducenten VW.
Det blev en S90 Osmium grå, D4, aut, Momentum, Business advanced, nav, tonade rutor, diffuser, spolier, 18" turbin fälgar (ska jaga 20" till våren :lol: )
Nu är det bara att vänta info om leveransdatumet, tror att det blir april/maj.
Grattis till en fin bil och till ovanligt snabb leverans! Jag velar fortfarande mellan D3 Inscription och D4 Momentum Business Advanced. Vill ha D4-drivlinan men tycker att Inscription (särskilt på en mörk bil) ser så mycket lyxigare ut. Och innan jag skickar iväg min beställning vill jag invänta försäljningsstarten av nya BMW-femman. Säljstart i morgon sägs det ...

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]